30 August 2012

Aduh Negaraku Kenapa Begini?

Esok ialah hari Ulang Tahun Kemerdekaan yang ke 55. Ini bererti bahawa umur/usia 55 tahun itu sudah cukup dewasa. Bukannya mudah untuk mencapai umur keramat tersebut tanpa pengorbanan yang bukan sedikit.

Saya sendiri sempat menyaksikan pelbagai peristiwa pahit manis yang terpaksa dilalui oleh negara kita untuk tiba ke tahap apa yang kita lihat sekarang. Suka atau tidak, kita harus akui bahawa pencapaian negara ini cukup membanggakan.

Selama ini walaupun terdapat perbedaan politik di kalangan rakyat namun sambutan Ulang Tahun Kemerdekaan tidak menampakkan kontradiksi yang jelas. Setiap orang, malah setiap negeri menyambut hari tersebut dengan motto atau thema yang sama. Tiada perbedaan antara negeri dan Persekutuan dalam menentukan cogankata hari kemerdekaan negara.

Kali ini keseragaman itu sudah tiada lagi. Persekutuan dan negeri-negeri yang diperintah oleh Barisan Nasional menyambut ulang tahun merdeka dengan satu cogankata sementara negeri-negeri yang diperintah oleh gabungan Pakatan Rakyat meraikannya dengan cogankata yang lain pula.

Keadaan ini mengingatkan saya bagaimana tarikh puasa atau hari raya disambut tidak serentak di negara ini. Akhirnya situasi itu sudah tidak berlaku lagi. Situasi menyambut ulang tahun merdeka atas thema yang berbeda ini memberi satu gambaran bahawa ada perbedaan pendapat di negara kita yang ketara dan memerlukan penyelesaian segera.

Perbedaan pendapat itu bagi saya bukan hanya perlu diselesaikan melalui pilihanraya umum semata-mata. Ia lebih jauh dari itu. Ia memerlukan penyelesaian bersama dan menyeluruh. Perbedaan thema menyambut merdeka tidak boleh dipandang dari sudut itu sahaja.

Tentunya para pemimpin politik di negara kita ini tahu apa yang patut dilakukan!.

No comments:

Post a Comment