03 October 2012

Melayu Dan Negara

Negara kita berlatar belakang Melayu dalam hampir semua perkara. Bahasa dan budaya Melayu diangkat dan dinobatkan sebagai bahasa dan kebudayaan kebangsaan.

Hampir segalanya Melayu sehinggakan roti canai, nasi lemak, petai dan sambal sudah sinonim dengan rakyat Malaysia. Melayu menjadi begitu penting di negara ini walaupun dalam bidang tertentu orang Melayu jauh ketinggalan.

Sewaktu mula-mula datang ke Kuala Lumpur lebih 30 tahun lalu, saya dapati orang Melayu sukar dilihat di Pudu atau Bukit Bintang. Sekarang keadaan sudah berubah. Orang Melayu sudah ramai disitu. Orang Melayu, terutamanya golongan pemuda sudah menjadikan kawasan Bukit Bintang destinasi wajib untuk membeli peralatan seperti komputer, hand phone dan lain-lain.

Suatu ketika lalu sukar untuk melihat orang Melayu bekerja di pejabat milik orang Cina. Sekarang keadaan itu juga telah berubah. Sudah ramai orang Melayu berkerja dalam perusahaan atau perniagaan orang Cina termasuk sebagai kerani kewangan, suatu jawatan yang suatu ketika tidak terbuka kepada orang Melayu.

Semua perkara ini telah mencorakkan perjalanan negara kita. Denyut dan nafas Melayu menjadi denyut dan nafas negara. Perangai Melayu juga menjadi perangai yang mewarnai perjalanan negara.

Inilah hakikat di negara kita sekarang. Hingar bangar dalam politik orang Melayu telah menjadi hingar bangar politik negara.

Mahu kemana kita sebenarnya?

No comments:

Post a Comment