23 October 2017

LAMBAKAN PENDATANG ASING

Terlalu ramai. Mereka berada di mana-mana sahaja. Mereka menguasai perniagaan dan perkhidmatan tertentu. Mereka juga mulai 'demand' harga. Mereka menikmati pengangkutan awam dan kemudahan kesihatan seolah-olah mereka adalah warga tempatan.

Itulah gambaran mengenai pendatang asing di negara kita pada waktu ini. Pendatang dari pelbagai negara asing itu sesungguhnya telah benar-benar menjadi sebahagian dari nadi kehidupan harian kita. Mereka begitu menonjol di mana-mana. Mereka sudah mulai tidak sensitif dengan agama dan budaya  warga setempat.

Kejadian-kejadian Negro mabuk dan mengganggu isteri serta anak gadis rakyat Malaysia bukan perkara baharu. Sudah sering kita dengar cerita yang memualkan ini. Kegiatan scammer yang dikaitkan dengan kumpulan ini juga makin menjadi-jadi. Kumpulan ini tidak pedulikan apa orang kata. Mereka buat apa yang mereka hendak buat.

Pendatang lain seperti dari Myanmar, Vietnam dan dari jiran yang lain turut membawa budaya dan masalah tersendiri. Mahkamah-mahkamah jenayah turut dibanjiri oleh golongan ini. Bukan suatu perkara yang asing bila kita melihat mereka ini bergari di mahkamah atau dibawa turun dari kenderaan Black Maria.

Persoalannya ialah apakah negara harus berterusan menerima lambakan pendatang asing begini?

Dalam suasana ekonomi negara seperti sekarang, aliran wang keluar negara yang banyak tidak sewajarnya dipandang enteng. Jika setiap orang warga asing menghantar pulang wang sebanyak RM200 sebulan, berapa banyakkah yang dihantar keluar jika kita ada 4 atau 5 juta pendatang/pekerja asing?.

Mari kita sama-sama berfikir.

MRM,
231017.

No comments:

Post a Comment