28 March 2012

Catatan Malam

Memang saya mendiamkan diri sejak beberapa minggu ini. Tiada garapan saya muatkan ke blog ini karena saya menumpukan lebih masa kepada memulihkan badan dan saraf saya yang bermasalah sejak beberapa bulan lalu. Saya kosongkan minda untuk membolehkan kekuatan dalaman menyokong pemulihan dengan lebih cepat.

Hanya empat hari lalu baharulah saya merasa badan agak ringan dan mudah bergerak ke sana sini. Hati juga melonjak gembira. Jamu yang dibekalkan kepada saya terasa berkesan menurunkan tahap kesakitan yang saya alami selama ini. Dan tadi teman-teman rapat saya seperti sdr Mohd Sayuti Omar, Din Deraman dan lain-lain datang berkunjung ke rumah. Sesudah menghirup kuah mee lazat yang isteri saya sediakan, kami pergi menjamu selera di restoran steam boat pula. Sayuti yang masih terhencot-hencot diserang gout masih mampu memakan daging dan udang dengan banyak. Mungkin dia amat gembira melihat saya sudah semakin bertenaga.

Begitulah adat berkawan. Susah senang ada yang boleh ditanggung bersama. Semasa anak saya diserang kanser dahulu, Sayuti dan keluarganyalah yang banyak membantu. Sebab itu kalau dia diserang acara bulanan iaitu gout, sayalah diantara orang yang akan segera mengangkutnya ke klinik untuk rawatan. Hanya serangan yang terkini saya tidak dapat membantu dia sebab saya juga bermasalah.

Sifat bantu membantu begini patut terus menjadi amalan di dalam masyarakat kita. Membantu tidak merugikan sesiapa. Membantu malah mengeratkan silaturrahim diantara sesama kita. Bantu membantu mewujudkan suasana harmoni di dalam masyarakat.

Sebab itulah coretan saya malam ini saya harapkan dapat membantu keharmonian masyarakat. Sifat nafsu nafsi atau 'selfish' sudah semakin tidak disanjung lagi. Masyarakat di Malaysia mulai mengambil kehidupan bersama sebagai sesuatu yang wajib diamalkan. Garis pemisah antara kaum juga semakin menipis. Kita sering membantu tanpa mengira bangsa, agama, pangkat atau pegangan politik. Lihat saja bila berlakunya sesuatu malapetaka setiap lapisan masyarakat memberikan sumbangan. Rakyat di negara kita sudah betul-betul mulai keluar dari kepompong yang sempit!.

Jika kecenderungan ini berterusan saya yakin negara ini akan bertambah makmur jika kita tidak sombong, tidak angkuh. Sesungguhnya kesombongan dan keangkuhan adalah pembunuh terbesar ummat manusia.

No comments:

Post a Comment