24 March 2012

Masanya Telah Tiba

Setiap orang melalui berbagai peringkat dan cabaran hidup. Umur yang meningkat turut menjadikan kita lebih dewasa, lebih menghargai masa dan kebebasan diri. Kebebasan dan keselesaan mengurus masa sendiri menjadikan sesorang lebih mesra alam. Lebih menghargai nikmat hidup yang dinikmati.

Begitulah juga dengan apa yang saya sendiri lalui selama ini. Sebagai aktivis pelajar dari zaman sekolah hingga ke peringkat universiti menjadikan saya agak sibuk. Sesudah zaman universiti saya menjadi lebih sibuk bilamana terlibat sebagai aktivis NGO disamping bertugas dalam kerjaya professional. Masa saya banyak dihabiskan dengan segala kegiatan persatuan, politik dan kerja masyarakat untuk tempoh masa yang agak lama. Sebahagian masa yang lain pula dihabiskan dalam melaksanakan tugas professional saya yang agak mencabar itu.

Sekarang, sesudah sukar bergerak baru-baru ini akibat masalah kepada saraf, saya menilai semula gaya hidup selama ini. Hidup yang sentiasa sibuk telah meninggalkan saya jauh dari keluarga terdekat. Kesibukan juga menjadikan saya terpaksa melupakan kegemaran seperti menulis dan memancing. Setiap kali pulang kampong ada saja kawan yang mengajak turun sungai memancing siakap atau semilang. Hutan paya bakau di Sungai Merbok itu pernah menjadi tempat saya dan kawan-kawan memasang pukat, merawai, menangkul ketam, mengorek umpun-umpun dan siput serta memancing. Segala alur sungai kami jelajahi.

Akibat kesibukan, kawan-kawan sudah tidak galak lagi mengajak. Mereka juga turut menggeleng kepala melihat saya terkejar-kejar kesana kemari. Tidak sanggup mereka lalui kehidupan seperti saya. Yusuf Lenggok, kawan saya sejak kecil lebih rela meneruskan kehidupannya sebagai nelayan. Dia lebih sanggup turun ke laut awal pagi dan balik hampir senja berbanding saya yang berkejar ke utara, selatan, timur dan barat. Sesekali mengunjungi Yusuf di kampung nelayan, Tanjong Dawai memang rasa lebih damai dan tenang.

Itulah sebabnya saya fikir sudah tiba masanya saya melayan diri sendiri. Sudah tiba masanya saya melakukan apa yang sebenarnya menjadi kegemaran dalam hidup saya. Masa untuk beribadat secara khusus juga mesti ditingkatkan. Ruang untuk melawat kaum keluarga juga wajar saya ambil sebelum ibu-ibu saudara atau sepupu-sepupu saya meninggal dunia. Ruang inilah juga berfaedah untuk saya merawat keletihan setelah puluhan tahun bekerja.

Anak-anak saya juga sudah membesar kecuali anak bongsu isteri saya yang masih belajar di sekolah rendah. Oleh sebab itu tugas menukar lampin bayi sudah lama tidak saya lakukan malahan saya tidak berhasrat melakukannya di usia begini. Apa yang perlu saya lakukan sekarang untuk keluarga ialah sebagai 'penyelia' yang memantau anak-anak agar tidak jauh tersasar.

Sudah tiba masanya juga saya meninggalkan khazanah untuk kegunaan generasi akan datang. Pengalaman dan pengetahuan dibidang professional yang saya lalui lebih dua puluh tahun perlu disampaikan kepada masyarakat. Saya masih berhutang dengan negara iaitu masih gagal menulis buku undang-undang walaupun telah ada dua penerbit terkenal berkunjung ke firma saya meminta saya menulis buku. Seorang kenalan baik saya mungkin telah merajuk kerana sampai hari ini saya masih gagal menyediakan manuskrip untuk diterbitkan oleh syarikat penerbitan miliknya yang besar dan terkenal itu.

Saya berdoa agar saya sempat melakukan semua itu sebelum Allah menjemput saya kembali. Dari segi umur dan keturunan, saya masih ada masa yang agak selesa berdasarkan umur ayah dan ibu saya. Ayah sudah berumur lebih 85 tahun dan ibu hampir 80 tahun. Walaupun mereka sesekali dihinggapi sakit tua namun kesihatan mereka masih dikira bagus. Kalau Allah izinkan saya mengikuti umur ayah dan ibu rasanya sempat untuk saya menambah stok kebajikan guna dibawa sebagai bekalan nanti.

Kita hanya merancang!.

No comments:

Post a Comment