18 April 2012

Dari Lembah Bujang Ke Lembah Kelang

Ada dua kawasan lembah di negara ini yang mempunyai pengaruh besar terhadap ekonomi dan politik semasa iaitu Lembah Kinta dan Lembah Kelang. Lembah Kinta diterokai untuk bijih timahnya, begitu juga dengan Lembah Kelang. Kedua-dua lembah ini telah mewujudkan Ipoh dan Kuala Lumpur, dua buah bandaraya moden di negara kita.

Lembah Bujang pula terletak di sekitar Sungai Merbok dan persisiran Selat Melaka sehingga ke kaki Gunung Jerai di Kedah. Ia merupakan suatu kawasan lembah yang subur dengan pertanian seperti padi dan getah. Di tengah-tengah lembah ini munculnya bandar Sungai Petani, salah sebuah bandar yang amat pesat berkembang di Malaysia.

Sama seperti Lembah Kinta dan Lembah Kelang, terdapat banyak kilang-kilang besar serta perusahaan kecil dan sederhana di Lembah Bujang. Tarikan penduduk juga cukup hebat. Kalau Lembah Kelang menarik ramai penduduk dari seluruh negara, Lembah Bujang pula menarik ramai penduduk dari utara Perak dan Pulau Pinang serta Kelantan. Ini membuatkan Lembah Bujang yang duhulunya leweh dan tidak bermaya kini menjadi penempatan yang sibuk dan mempesona!.

Saya tinggal di Lembah Kelang sudah agak lama. Namun begitu saya kerap pulang ke Lembah Bujang, tempat saya dilahir dan dibesarkan. Memanglah seronok pulang kampung, apa lagi ibu dan ayah saya masih ada. Pulang ke tempat asal kita memang menyeronokkan bagi manusia yang normal. Melawat kaum keluarga dan berjumpa kawan-kawan lama cukup mengasyikkan, lebih-lebih lagi kalau boleh pergi memancing di kawasan paya bakau di Sungai Merbok. Sesekali ikan siakap menyentap kail, ceritanya lima tahun tidak habis. Begitulah.

Kampung saya sudah moden sekarang. Dahulunya kampung itu agak tertinggal. Dengan terjumpanya banyak candi di kampung itu ia telah menarik ramai pelancung dari dalam dan luar negeri. Dengan terdirinya UiTM, MRSM serta beberapa institusi lain, kampung saya sudah menjadi rebutan. Rumah-rumah laku seperti goreng pisang panas. Semasa datang ke Kuala Lumpur untuk belajar di universiti dahulu saya langsung tidak menjangka kampung saya akan menjadi begitu gah seperti hari ini.

Mujurlah saya selalu balik kampung, selalu bercampur dengan ramai orang. Seandainya saya tidak berbuat begitu sudah tentu tiada siapa yang akan peduli bila saya pulang ke sana. Pengaruh keluarga kami yang besar serta nasihat-nasihat guaman yang sentiasa saya beri bilamana pulang menjadikan kawan-kawan lama tidak menyisihkan saya.

Kemodenan kampung itu menyebabkan ada sesuatu yang hilang. Dahulu padi ditanam pakai tangan. Bila padi masak ia dituai menggunakan sabit. Ada alat kipas angin guna mengasingkan padi dari hampanya. Padi pula diasingkan secara dipukul ke dalam tong, iaitu dibanting. Ada lesung dan lesung hindik guna meleraikan kulit padi menjadi beras. Semua itu telah tiada.

Sekarang padi ditanam menggunakan mesin. Mesin juga digunakan untuk memotong padi. Padi terus dimasukkan ke dalam guni lalu terus dijual. Menguruskan sawah amat mudah sehinggakan hampir-hampir tidak terkena selut. Adik saya, imam di masjid kampung kami turut bersawah tanpa diselaputi selut. Hasil padi juga cukup bagus. Sekarang ini jangan pandang sebelah mata dengan orang yang mengusahakan sawah. Wang tunai yang mereka miliki lebih banyak dari orang yang sering balik menayangkan kereta atau bini baharu!.

Panorama di kampung saya, kecuali estet getah yang kini menjadi estet perumahan, masih seperti dahulu. Gunung Jerai masih belum gondol. Bukit Kelambu, berhadapan dengan UiTM, masih menghijau. Sawah masih luas walaupun sudah ada yang ditambak untuk didirikan rumah. Sungai Merbok masih belum kuat tercemar dengan paya bakaunya agak terpelihara. Ikan, udang, siput, kerang dan ketam masih banyak.

Penduduk kampung juga masih bersatu. Perbedaan politik Pas dan Umno tidak memecahbelahkan penduduk. Hubungan kekeluargaan yang kuat mengatasi segala-galanya. Semangat gotong-royong dan membantu satu sama lain masih seperti dahulu. Bila berada di tengah-tengah masyarakat begini terasa juga kekurangan bagi kita yang tinggal di bandar besar.

Demikianlah.

1 comment:

  1. Catatan yang cukup menarik. Bulan Januari 2012 selepas Konvensyen Pakatan Rakyat di Kedah saya sempat singgah di Lembah Bujang. Pertama kali pergi ke sana... Memang banyak tempat sejarah yang menarik untuk dilawati.... Penemuan Chandi2 baru juga banyak kelihatan disana..

    Rasanya elok tuan upload sekali photo dalam blog ni supaya lebih menarik lagi untuk tatapan semua peminat blog tuan...

    Selamat menulis..

    ReplyDelete