02 April 2012

Cabaran Terhadap Bahasa Melayu 2

Saya melihat cabaran terhadap Bahasa Melayu sebagai sesuatu yang nyata. Cabaran atau hambatan ini kurang disedari oleh ramai orang kerana sebahagiannya menganggap Bahasa Melayu sudah selamat, sudah diangkat menjadi Perkara 152, Perlembagaan Persekutuan. Mereka berfikir apabila sudah diakui sebagai bahasa kebangsaan, maka Bahasa Melayu sudah terjamin kedudukannya.

Anggapan sebeginilah yang pada perkiraan saya turut 'merosakkan' Bahasa Melayu. Peruntukan didalam Perlembagaan atau didalam mana-mana undang-undang bertulis tidak mempunyai apa-apa makna seandainya tidak dikuatkuasakan. Di sekeliling kita terdapat pelbagai akta dan peraturan. Dan di sekeliling kita juga terdapat pelbagai dasar mengenai bermacam perkara. Apakah akta, peraturan atau dasar yang tidak dikuatkuasakan itu membawa apa-apa makna dalam kehidupan harian kita?.

Sudah lama saya mengetahui bahawa bahasa kebangsaan Singapura adalah Bahasa Melayu. Itulah yang disebut didalam Perlembagaan negara itu. Apakah pada hari ini bahasa itu berdiri megah di negara tersebut?.

Apa yang ingin saya tegaskan disini ialah kita mesti memastikan Bahasa Melayu benar-benar dijaga, dipeliharakan dan digunakan, bukan sekedar cakap-cakap politik. Kesungguhan itu mesti dilahirkan disemua peringkat : dari rakyat hingga pemerintah. Kesungguhan itu mesti datang dari atas. Kesungguhan itu mesti didesak dari bawah.

Saya amat kagum dengan seorang warga keturunan Cina di mahkamah baru-baru ini. Sesudah kes yang saya kendalikan selesai, saya terus mengikuti perbicaraan satu kes lain yang melibatkan warganegara berketurunan Cina tersebut. Beliau seorang professional berumur sekitar lima puluhan. Kesemua pihak-pihak didalam kes itu adalah berketurunan Cina namun saksi ini selepas mengangkat sumpah terus memberikan keterangan dalam bahasa kebangsaan negara kita. Apabila diminta atau dibolehkan memberi keterangan dalam bahasa lain, beliau dengan tegas menyatakan yang dia mahu memberi keterangan sepenuhnya dalam bahasa kebangsaan. Air mata saya mengalir tanpa sedar. Dan apabila kes itu ditangguhkan saya menemuinya untuk mengucapkan terima kasih!.

Keadaan ini amat berbeda dengan sesetengah orang yang memilih untuk bercakap dalam Bahasa Inggeris semasa perbicaraan atau semasa berada dikhalayak. Memang tiada salahnya berbahasa Inggeris. Saya juga berbahasa Inggeris malahan berfikir dalam Bahasa Inggeris terlebih dahulu sebelum 'diterjemahkan' ke dalam Bahasa Melayu. Namun yang menjadi kegusaran saya ialah bertambahnya jumlah individu yang amat bangga berbahasa Inggeris di tempat dan ketika yang tidak kena, tidak perlu.

Sememangnya semua ini bergantung atau kembali kepada sikap individu tanpa mengira siapa dia. Kalaulah lelaki berketurunan Cina tadi boleh dijadikan contoh oleh sebahagian dari pemimpin negara maka sudah tentu pencinta-pencinta Bahasa Melayu di negara kita boleh tidur lena. Kalaulah ramai rakyat kita seperti lelaki Cina tersebut maka tidaklah perlu lagi pejuang-pejuang bahasa terus menyinsing lengan.

Sikap melihat sesuatu dari sudut komersial juga memberi ancaman besar kepada kelangsungan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan negara kita. Apakah Bahasa Melayu tidak bernilai komersial?. Adakah Bahasa Melayu terlalu kampung sifatnya sehinggakan tidak layak berfungsi sebagai bahasa yang boleh memandaikan penggunanya?.

Setelah lebih separuh abad bendera Union Jack diturunkan masih ada lagi rakyat negara ini meragui kemampuan bahasa ibundanya sendiri!.

No comments:

Post a Comment