28 April 2012

Seronoknya Memandu

Memang sukar mendapat keseronokan memandu di Kuala Lumpur. Jalan yang sesak denga kenderaan membuatkan keseronokan memandu telah tiada. Kemalangan, banjir kilat, kenderaan rosak atau pembaikan jalan menjadi antara punca itu mengapa Kuala Lumpur amat sesak jalanrayanya.

Sebelum ini saya tinggal berdekatan pusat bandar. Saya cuma perlu memandu selama 15 minit untuk tiba di PWTC. Dari rumah ke pejabat pula mengambil masa sekitar 10 minit. Saya tidak merasai sukarnya kesesakan jalanraya kecuali semasa ada upacara tertentu. Saya juga tidak pernah gusar tiba lewat di pejabat.

Semenjak berpindah rumah tiga tahun lalu keadaan telah berubah. Dari rumah saya di pinggir Kuala Lumpur ke pusat bandar sekarang ini mengambil masa sekitar 45 minit. Jaraknya tidaklah jauh sangat namun kesesakan jalanraya menjadi penyumbang kepada tambahan masa itu. Memandu tidak lagi menyeronokkan malahan menyebabkan tekanan darah tinggi saya naik tidak menentu. Perangai para pemandu yang berbagai itu menjadikan aktiviti memandu menuju pusat bandar adalah sesuatu yang menjemukan!.

Keseronokan memandu di Kuala Lumpur hanya tiba sekiranya ada musim perayaan atau semasa cuti hujung minggu atau cuti umum. Selain daripada masa sebegitu janganlah diharap merasa seronok memandu. Kenderaan berjalan terhenjut-henjut. Jumlah kenderaan yang ratusan ribu di atas jalanraya pada satu-satu masa menyumbang kepada semua ketidakselesaan ini.

Namun semalam berlaku suatu fenomena aneh. Amat ketara tidak banyak kenderaan di atas jalan. Cukup senang memandu. Kereta tidak tersengguk-sengguk. Lancar dan menggembirakan. Menyeronokkan. Jalan nampak lapang. Kenapa ya?.

No comments:

Post a Comment