22 May 2012

Dahulu Pendakwa, Kini Pembela

Sesuatu yang amat menarik  berlaku di mahkamah Jalan Duta, Kuala Lumpur hari ini dalam kes Bersih 3.0 dimana Ketua Umum PKR dan Timbalan Presiden parti itu serta seorang lagi dituduh : kehadiran Dato' Mohd Yusof Zainal Abidin, mantan Peguamcara Negara 2 sebagai peguambela tertuduh!.

Adalah suatu perkara biasa bila seseorang bertukar posisi dari pihak pendakwa ke pihak pembela. Ini adalah perkara lumrah dalam dunia mahkamah dan kepeguaman. Saya sendiri melalui 'proses' yang sama. Semasa berkhidmat dengan kerajaan dahulu saya menjalankan pendakwaan untuk kes-kes yang melibatkan perlanggaran undang-undang. Selepas meletakkan jawatan saya pula kadang-kadang bertindak sebagai peguambela dalam kes-kes tertentu. Sebagaimana saya sebutkan tadi, ini adalah perkara biasa dalam sistem keadilan di negara kita.

Namun dalam kes Dato' Yusof ini ia suatu perkara yang berlainan sedikit. Saya katakan berlainan ialah kerana hanya beberapa bulan lalu beliau mengetuai barisan pendakwaan dalam kes yang juga melibatkan Ketua Umum PKR tersebut. Kes berprofil tinggi itu berakhir dengan tiadanya sabitan keatas Dato' Seri Anwar Ibrahim. Tentulah ramai dikalangan kita telah mengikuti perkembangan kes tersebut dan maklum akan sejarah kes itu.

Bila Dato' Yusof hadir sebagai peguambela tadi, ramai orang melihat ini suatu perkembangan yang sangat menarik. Beliau muncul sebagai 'bintang' dan mendapat sorotan media yang cukup luas. Kehadiran beliau seolah-olah menenggelamkan aura kehadiran Ketua Umum PKR itu sendiri. Itu adalah hak beliau sebagai seorang peguambela. Itu adalah sesuatu yang besar dalam kerjaya beliau sebagai peguam setelah lama berkhidmat dengan Kerajaan.

Saya memang rapat dengan Yusuf sejak kami belajar lagi. Beliau setahun lebih senior dari saya semasa belajar di fakulti undang-undang Universiti Malaya. Saya cukup mengenali beliau malah saya amat menghormati sikap dan pegangan beliau. Walaupun secara luarannya beliau nampak seperti 'kasar' namun hatinya cukup lembut dan baik. Dia mudah membantu. Itulah Yusuf.

Pada masa beliau mengetuai barisan pendakwaan dalam kes yang dihadapi oleh Ketua Umum PKR itu saya terserempak dengan Yusuf sekali atau dua kali. Kebiasaannya kalau terserempak begitu kami akan bercerita hanya soal kawan-kawan dan profesyen undang-undang. Sikapnya yang periang itu menjadikan suasana sentiasa ceria. Pernah dalam satu konvensyen undang-undang Yusuf menarik tangan saya hanya untuk menunjukkan sesuatu. Kami kemudiannya ketawa berderai. Kalau beliau membaca tulisan ini saya percaya dia juga akan ketawa mengingatkan perkara tersebut.

Sebagai seorang kawan dan berada dalam profesyen yang sama, saya melihat langkah Yusuf hadir sebagai peguambela pagi tadi sebagai sesuatu yang bagus. Sudah tentu ada pihak yang mencela sikapnya hari ini. Komen-komen dalam media sosial pula menunjukkan ada semacam kecurigaan di sesetengah kalangan. Yang skeptikal juga ramai.

Namun bagi saya itu adalah pilihan Yusuf sebagai seorang peguam. Sesungguhnya bukan mudah untuk beliau mengambil keputusan hadir sebagai peguambela dalam kes sebegitu. Kita harus menghormati keputusan dan pendirian beliau. Sekarang sedikit sebanyak beliau dianggap sebagai memihak kepada Ketua Pembangkang itu. Yusuf telah mengambil langkah berdasarkan 'calculated risk'. Beliau maklum apa risiko yang dihadapinya.

Sejak dahulu Yusuf adalah seorang yang pintar dan berani. Dan hari ini Yusuf membuktikan bahawa dia memang berani.

Selamat datang ke dunia baharu sahabatku!.

No comments:

Post a Comment