21 May 2012

Kehilangan Sahabat

Semalam adalah hari sedih buat saya. Pemergian almarhum Zulkifli Ahmad sungguh suatu kehilangan yang terasa. Memang saya tidak langsung menjangka almarhum pergi begitu cepat. Sungguh saya tidak menjangkakannya.

Almarhum sahabat saya itu menghidap kanser. Dia jatuh sakit beberapa bulan setelah saya sendiri diserang slip disc. Dalamasa kira-kira empat bulan beliau bertarung dengan penyakit itu kami selalu berhubung melalui talipon, kali terakhir sekitar tiga minggu lalu. Setiap ada sahabat yang melawatnya saya pasti akan dihubungi. Dan kami akan berbual melalui talipon. Saya mendengar bunyi kepayahan di hujung talian.

Setiap kali almarhum berkunjung menemui perawat perubatan alternatif, dia akan bertanyakan kalau-kalau ada orang boleh mengubati saya. Demikianlah almarhum yang begitu mengambil berat hal kawan-kawan, tanpa peduli dia sendiri sedang sakit. Dia ada menghubungi saya memberitahu dimana ada perawat yang boleh membantu saya.

Begitulah akrabnya kami semenjak belajar dalam tingkatan enam. Hubungan persahabatan puluhan tahun itu memang suatu yang istimewa. Sungguhpun beliau tidak belajar di universiti namun hidupnya berjaya. Beliau bekerja untuk suatu tempoh dengan agensi Kerajaan sebelum berhenti. Beliau berniaga beras dan lain-lain. Stesen Petronas milik beliau di Sungai Petani agak besar. Di situlah biasanya kami berkumpul sebelum pergi makan. Dan setiap kali mahu membayar harga makanan saya terpaksa berebut dengan dia untuk membayar. Itulah sikapnya sejak dahulu, dia akan membayar.

Setiap kali saya pulang sejak dua tahun lalu almarhum akan mengumpulkan kawan-kawan. Tiada banyak yang kami buat kecuali berborak, makan dan minum. Biasanya saya akan diminta memberi 'taklimat' tentang hal politik semasa kerana saya diketahui cenderung berpolitik. Hahaha...

Sayangnya kekangan fizikal masa ini menghalang saya hadir pengkebumian jenazah almarhum sahabat ini. Memang agak sukar berjalan jauh. Saya hanya mampu mengikuti dari jauh. Hamzah Abdul seorang sahabat akrab juga memaklumkan perkembangan suasana pengkebumian itu. Sungguh sedih rasanya kerana khabarnya hanya saya seorang dikalangan rakan karib almarhum yang tidak hadir.

Maafkan aku sahabat. Semoga Allah menerima segala amalmu. Semoga engkau dipelihara. Kami yang tinggal ini akan menurutimu nanti. Sesungguhnya tiada yang kekal melainkan Allah jua.

Alfatihah...

No comments:

Post a Comment