12 October 2012

Dari Lembah Bujang Ke Lembah Kelang : Hasrat Yang Bersinar

Mana-mana manusia jua apabila berpindah dari kampung ke bandar besar tentu akan kuat berusaha demi memajukan diri. Oleh sebab itu kita dapat lihat bagaimana mereka yang mengadu nasib di perantauan ramai yang berjaya. Mereka ini ramai yang akhirnya mampu memiliki apa yang sebelum ini menjadi angan-angan hasil kerja keras dan bersungguh-sungguh.

Komuniti rakyat Kelantan yang ramai di Lembah Kelang membuktikan betapa kegigihan mampu membuat seseorang berjaya dari sudut ekonomi. Ramai teman-teman rapat saya yang berasal dari Kelantan, walaupun tanpa pendidikan tinggi, dapat hidup selesa dengan menceburi bidang perniagaan. Mereka ini amat gigih. Mereka juga kuat membantu satu sama lain. Inilah antara ciri yang membawa mereka berjaya.

Hidup di Kuala Lumpur khususnya memerlukan kegigihan. Jatidiri mesti kuat. Semangat juga mesti kuat, mesti cekal. Bukannya mudah untuk mengharungi kehidupan serba mencabar. Bukannya mudah mudah mencari rezeki kalau tidak kena caranya. Silap haribulan apa yang ada akan masuk longkang. Kaya tidak mudah, papa juga tidak susah.

Saya datang ke Kuala Lumpur lebih 30 tahun lalu kerana belajar di universiti. Bila lulus dengan memiliki ijazah professional, saya bekerja dengan satu institusi kerajaan. Apabila saya memasuki sektor swasta kemudiaannya, saya dapati bukannya mudah berjaya tanpa cukup modal, pengalaman dan rangkaian kenalan.

Namun akhirnya saya berjaya mengatasi halangan-halangan hasil usaha yang berterusan. Harapan menjadi bersinar walaupun ada ketikanya cabaran dunia perniagaan masih ada di mana-mana. Cabaran sebegini adalah lumrah. Inilah asam garam kehidupan. Hidup menjadi lebih manis dan bermakna dengan adanya cabaran-cabaran.

Inilah natijah sebenar dari konsep 'hijrah' yang dibuktikan sejak zaman berzaman. Kita bukan sahaja berhijrah dari satu tempat ke satu tempat yang lain malahan kita juga wajar melakukan 'penghijrahan' sikap dan minda. Berhijrah bermakna suasana baru akan menjadi pemangkin kepada perubahan kita, kepada sesuatu yang lebih baik.

Kalau kita berhijrah ke tempat baru namun jika  sikap dan minda kita tidak turut berubah, penghijrahan itu tidak membawa impak yang besar kepada diri kita. Penghijrahan fizikal semata-mata tidaklah memadai. Kalaupun kita kerap berhijrah atau berpindah dari satu tempat ke satu tempat, tanpa perubahan sikap kita akan tetap di takuk lama.

Ada seorang pengusaha yang berjaya asal Indonesia menceritakan bagaimana dia datang ke Malaysia sekitar 20 tahun lalu. Katanya orang lain bila sampai ke sini, kakinya akan mula-mula memijak tanah. Bagi beliau pula yang mula-mula mencecah tanah di negara ini adalah kedua-dua tangannya. Ini disebabkan beliau datang dengan bot pancong dan terpaksa terjun ke laut dan berenang ke pantai. Datang secara gelap begitulah keadaannya.

Akhirnya beliau memperolehi permit untuk bekerja di sini secara sah. Daripada seorang buruh binaan beliau mulai mengambil kontrek kecil-kecilan sebelum kemudiannya mulai membeli bangunan. Kini beliau menjadi seorang yang berjaya hasil dari penghijrahannya.

Betullah kata orang bahawa kalau hendak seribu daya. Sudahkah kita melakukan seribu daya itu?.

Kita saja yang mampu menjawabnya.

No comments:

Post a Comment