08 October 2012

Erti Seorang Ibu

Entah bagaimana saya menjadi bersemangat. Entah bagaimana saya boleh menjadi kuat. Tiada rasa letih atau mengantuk. Tiada perasaan malas. Halangan-halangan lain sepertikan tiada.

Kereta saya juga lancar memecut. Jarak perjalanan sekitar lima jam terasa seronok bercampur resah. Sesekali saya melihat jam di tangan. Sesekali saya akan berselawat. Sesekali saya akan menyanyi lagu-lagu lama mengikut siaran Sinar FM, Radio Klasik atau Lite FM.

Cermin sisi dan cermin pemandu saya jengah. Jika ada kenderaan yang 'menyucuk' di belakang kereta saya, saya akan memberi laluan. Sesekali saya akan berlumba juga sambil 'cilok' ke kiri dan ke kanan. Kereta saya masih boleh tahan, masih boleh tunjuk handal.

Lebuhraya Utara-Selatan dengan hentian dan kawasan rehatnya sudah tidak asing kepada saya. Saya sudah boleh anggarkan berapa lama masa diambil dari satu 'point' ke satu 'point' yang lain. Dari KL ke Ipoh sekitar 2 jam. Dari Ipoh ke Juru 90 minit dan Juru ke Sungai Patani sekitar 30 minit.

Sekiranya jalan sesak, perjalanan KL ke Sungai Patani sekitar 5 jam. Itu sudah dikira 'cara orang tua' memandu : tiada cilok, tiada penggunaan lorong kecemasan. Memandu ikut peraturan 110km/jam.

Semua ini saya lalui hanya kerana satu perkara iaitu berulang-alik menziarahi ibu saya yang sakit. Sebelum ibu sakit saya pulang ke kampung diantara 10 ke 12 kali setahun. Namun kekerapan pulang ke kampung kebelakangan ini menjadi bertambah disebabkan keadaan ibu. Ia sekarang sudah jadi acara mingguan!.

Allah sungguh adil. Masalah 'slip disc' yang saya alami walaupun belum sembuh sepenuhnya, tidak pula terlalu mengganggu saya seperti sebelum ini. Mungkin kerana semangat, sakit itu seperti tidak terasa.

Catatan ini saya buat agar kita semua dapat belajar tentang erti dan nilai seorang ibu. Siapapun kita, kita hanyalah anak kepada seorang perempuan tua yang melahirkan kita. Tuakah, burukkah, busukkah atau sakitkah, dia adalah ibu yang tiada galang gantinya. Dia ibu kita, dan dia adalah ibu kita.

Noktah.

1 comment:

  1. Ibu saya telah lama meninggal dunia...yg tinggal hanya kenangan bersamanya....fitrah anak yg kadang seperti derhaka, walau kita sangat sayang kepadanya....

    ReplyDelete