04 October 2012

Entahlah...

Seorang kawan bertanya saya mengenai hiruk pikuk politik tanahair waktu ini. Tentulah saya tidak dapat menjawabnya dengan tepat kerana saya tidak lagi aktif berpolitik seperti satu ketika dulu. Kalaupun saya tahu cuma dari bualan di kedai kopi, pembacaan atau perbincangan dengan rakan politik di Parlimen atau majlis tertentu.

Politik di negara kita ini kalut sedikit. Perkara yang sepatutnya bukan bahan politik turut dipolitikkan. Segalanya politik. Segalanya sensasi. Kadang-kadang orang politik ini mudah sangat mensensasikan isu. Semuanya dilihat dari jurus politik. Inilah yang payahnya.

Entahlah apa mahu jadi dengan politik. Untuk masuk kembali berpolitik secara aktif seperti dahulu sukar bagi saya. Sekali meninggalkan 'saf', kita kena beratur dari awal semula. Konsep 'payung terjun' amat berbahaya waktu ini. Silap haribulan pasukan sendiri yang akan 'tembak' kita.

Pengalaman saya bergaul dengan ramai tokoh politik pelbagai parti menunjukkan 'tikam menikam' dalam merebut kepimpinan politik semakin sengit. Hal ini berlaku didalam hampir semua parti. Persaingan dan perebutan dalaman parti lebih sengit berbanding didalam pilihan raya umum. Hendak dianggap musuh bukan musuh, hendak dianggap kawan, ada kawan makan kawan!.

Mereka yang terlibat dalam politik akan cuba menafikan senario ini. Saya bukan cakap kosong atau dengar temberang dari orang lain. Saya telah melaluinya sendiri sebelum mengambil keputusan 'berehat sementara' bagi menumpukan perhatian kepada anak saya yang sakit dan menyiapkan pengajian peringkat sarjana beberapa tahun lalu.

Entahlah. Bagi saya lebih baik buat kerja lain yang ditinggalkan kerana ramai orang gila berpolitik. Lebih baik berkerja membangun masyarakat dengan kemampuan yang ada. Lebih baik berkawan dengan semua orang politik.

Tapi saya tidak boleh janjilah yang saya akan 'pencen' dari politik. Bila tiba pilihan raya umum, manalah tahu kalau-kalau saya kembali 'gila' berpolitik. Tiba-tiba saja naik pentas berkempen..

Ya, siapa tahu.

No comments:

Post a Comment