10 January 2012

Ada Peraturan Yang Harus Dipatuhi

Pemecatan YB Dato' Hassan Ali dari keahlian Pas menunjukkan satu perkara penting iaitu didalam berorganisasi ada perkara-perkara tertentu yang harus dipatuhi. Ini bermaksud bahawa setiap organisasi mempunyai peraturan, rukun dan tatacara tertentu yang mesti dipatuhi oleh setiap ahlinya.

Peraturan, rukun dan tatacara berkenaan dikenali sebagai undang-undang tubuh atau perlembagaan bagi sesebuah organisasi atau pertubuhan. Undang-undang tubuh atau perlembagaan inilah yang menjadi panduan atau pedoman dalam berorganisasi. Dan bagi membolehkan wujudnya hubungan yang harmoni diantara organisasi atau pertubuhan dengan ahli-ahlinya, setiap ahli hendaklah menghormati undang-undang tubuh atau perlembagaan tersebut.

Saya tidak tahu adakah Pas melarang mana-mana ahlinya mengeluarkan apa-apa kenyataan atau melakukan apa-apa tindakan yang dikira membelakangkan kepentingan parti itu. Namun sebagai seorang yang telah sekian lama terlibat dengan NGO, saya fikir peruntukan sedemikian kebiasaannya ada dicatat dalam mana-mana undang-undang tubuh atau perlembagaan sesebuah organisasi. Peruntukan begini adalah safeguard utama sesebuah pertubuhan berdaftar dimana-mana jua demi kelangsungan berorganisasi.

Maka kerana itu saya melihat hal pemecatan keahlian Dato' Hassan Ali tersebut semata-mata dari sudut administrative law atau undang-undang pentadbiran. Saya juga melihat perkara ini dari sudut rukun berorganisasi. Soal sama ada seseorang ahli telah melanggar peraturan atau tidak adalah satu soal yang hanya boleh diputuskan oleh organisasi itu sendiri. Peranan mahkamah hanya dalam kes-kes judicial review setelah segala tatacara dalaman pertubuhan itu, termasuk rayuan, dilalui.

Didalam berpersatuan atau berorganisasi, ada perkara mudah yang harus diingati oleh seseorang ahli. Setiap pertubuhan atau organisasi ada peraturan yang harus dipatuhi. Jika peraturan itu tidak dihormati lagi, maka silakanlah pergi!.

Begitulah adanya.

No comments:

Post a Comment