17 January 2012

Langit Terbuka, Fikiran Tertutup?

Ledakan teknologi siber telah membawa revolusi kepada komunikasi dunia. Dan revolusi ini menjadikan langit terlalu terbuka malah sukar untuk disekat lagi. Dunia siber telah menginjakkan kakinya dihampir seluruh pelusuk dunia tanpa dibatasi oleh sempadan pegangan politik.

Segala apa yang berlaku dimana-mana tempat amat cepat sampai ke pengetahuan masyarakat dunia. Kita seolah-olah dihidangkan dengan adegan siaran langsung. Perang atau bencana cepat diketahui. Dan kerana ini bukan mudah menyembunyikan berita apa jua dari pengetahuan orang lain. Sesungguhnya fenomena langit terbuka ini memberi banyak faedah kepada penduduk dunia.

Sayangnya langit terbuka banyak juga membawa kesan negatif kepada masyarakat. Unsur-unsur perlakuan jenayah dan seks melampau telah turut berkembang dengan rancaknya. Betapa mudahnya melanggan filem bertaraf 'over' hanya dengan sekali klik tidak dapat dinafikan lagi. Begitulah ledakan teknologi siber 'dimunafaatkan' oleh kelompok masyarakat tertentu untuk tujuan tertentu.

Ledakan teknologi itu sepatutnya membawa masyarakat dunia semakin terbuka pemikirannya. Maklumat tentang pelbagai agama, budaya dan fahaman politik amat mudah didapati melalui carian internet dan saluran tv. Buku-buku atau bahan bertulis lain juga amat mudah diperolehi. Semua ini sepatutnya membantu masyarakat dunia memahami satu sama lain dengan lebih baik.

Sayangnya trend kebelakangan ini menunjukkan seolah-olah manusia menjadi semakin rigid dan tidak terbuka pemikirannya. Emosi dan sikap prejudis nyata masih menguasai sebahagian dari anggota masyarakat. Lihatlah kepada sikap masyarakat Barat yang prejudis dan menganggap orang Islam sebagai pengganas. Lihatlah juga kepada pandangan masyarakat itu yang masih menganggap orang lain sebagai masih terkebelakang dan kurang bertamaddun berbanding masyarakat mereka.

Nasionalisme sempit dan semangat perkauman masih menjadi pegangan sebahagian dari anggota masyarakat!.

Benarlah teknologi tidak dapat mengubah sifat manusia. Langit terbuka bukan bermakna fikiran dan sikap turut menjadi terbuka. Teknologi hanya memudahkan manusia, bukannya menukar sifat manusiawi menjadi lebih baik. Sebab itu juga diturunkan agama sebagai pedoman agar manusia sedar siapa diri mereka sebenarnya.

No comments:

Post a Comment