24 January 2012

Biji Cempedak Dan Ubi Kayu

Kebiasaannya Tahun Baru Cina akan diiringi dengan hujan untuk tempoh yang lama. Dan pada kali ini keadaan itu juga berlaku kerana sejak dua hari lepas hujan turun mencurah-curah. Hujan juga turun tidak kira waktu malahan tiga atau empat kali sehari.

Saya tidak tahu kenapa fenomena hujan sebegini dikaitkan dengan sambutan perayaan Tahun Baru Cina. Apa yang pasti ialah seingat saya perkara begitulah yang berlaku saban tahun. Seingat saya juga belum pernah ada musim perayaan itu tanpa diiringi oleh hujan. Maka hujan dan perayaan Tahun Baru Cina sudah sinonim, sudah tidak terpisahkan lagi.

Bagi saya musim hujan sebegini mengingatkan saya kepada kenangan semasa membesar di kampung dulu. Lahir dari keluarga sederhana mendedahkan saya kepada peri kehidupan masyarakat petani dan pekerja yang bergantung kepada cuaca dalam mencari rezki. Sungguhpun ayah dan ibu saya terlibat berniaga namun keadaan semasa itu adalah jauh berbeda dari sekarang. Untung rugi perniagaan bergantung besar kepada pola pendapatan rakyat marhaen. Kalau hari kerap hujan bermakna kuranglah pendapatan dan perniagaan ibubapa saya akan turut terjejas.

Jadi apakah yang dibuat kalau musim hujan begitu?. Seingat saya tiada banyak perkara dibuat kecuali ibu-ibu mencari kutu dikepala, menampi bubuk dari beras atau menganyam tikar mengkuang. Bapa-bapa pula membetulkan atau mengganti bumbung atap nipah agar hujan tidak mengganggu tidur anak-anak. Sesekali kedengaran bunyi gelegak dari dapur menandakan ubi kayu, keledek, ubi kemili, pisang, jagung, kacang tanah atau sekoi direbus.

Kenangan memakan makanan begini masih menjadi nostalgia indah buat saya. Ubi kayu dimakan dengan kelapa parut (nyoq kukoq) atau ikan kering cukup enak. Sesekali kalau ada madu lebah atau misan nipah lagi terangkat sedapnya. Ubi kemili yang digaul kelapa tidak juga kurang enaknya. Masa itu tiada KFC atau pizza. Yang ada hanyalah makanan-makanan rakyat tadi dihampir setiap rumah.

Sesekali pula akan ada rebusan biji cempedak atau biji nangka. Sungguh gebu dan sedap memakan biji-biji tersebut. Memang enaknya akan lebih terasa bila diminum bersama kopi o pekat. Biarlah hujan renyai berapa lama sekalipun asalkan ada makanan-makanan sebegitu. Sungguh menyelerakan.

Keadaan kini sudah berubah. Di musim hujan anak-anak bermain komputer atau game di handphone. Biskut atau roti pelbagai jenis ada tersedia. Milo, teh, kopi dan segala macam boleh diminum. Mee maggi atau nasi himpit sedia untuk direbus. Ertinya soal makanan sudah tiada masalah. Yang jadi masalahnya ialah anak-anak sudah tidak lagi gemar makanan rakyat. Anak-anak sudah diamerikakan. Ubi kayu dan segala macam selera Nusantara sudah tersisih. Sungguh sayang sekali.

Saya terfikir apakah caranya untuk menarik anak-anak agar menggemari makanan-makanan rakyat tadi. Di rumah saya alhamdulillah anak masih gemar ubi kayu, keledek dan ubi kemili. Hanya biji cempedak atau biji nangka masih agak asing bagi mereka. Ada baiknya jika generasi baru rakyat di negara kita dipupuk minat mereka untuk menggemari makanan-makanan rakyat tersebut. Dulu ada kempen meminum air kelapa muda. Kempen itu amat berjaya sehinggakan sekarang ini kita terpaksa mengimpot kelapa muda dari luar. Rasanya kempen sebegitu patut dibuat untuk memartabadkan makanan-makanan rakyat yang saya nyatakan disini.

Yang paling penting rakyat jangan lupa bahawa kita ada makanan yang enak dan bagus. Jangan tunggu sehingga makanan-makanan itu diamerikakan!.

No comments:

Post a Comment