21 January 2012

Menyantuni Masa

Masa memang berharga. Masa yang berlalu tidak akan kembali. Sungguhpun esok masih ada namun masa sudah berputar meninggalkan kita. Masa tidak pernah menunggu kita. Masa tidak pernah hormat kepada siapa sahaja. Masa akan berputar, berputar dan terus berputar tanpa henti.

Pernahkah kita mendengar dalam sejarah bahawa ada ketikanya masa akan berhenti sesaat dua demi menunggu seseorang?. Pernahkah kita dengar masa diputarkan ke belakang untuk memperlahankan perjalanan harian tokoh tertentu?. Pernahkah kita melihat masa ditahan putarannya oleh pihak berkuasa?

Kerana itu kita harus cemburu dengan masa. Kita mesti mengejar masa kerana masa tidak menunggu kita. Masa sentiasa berada dihadapan kita. Oleh itu mana mungkin seseorang mendahului masa. Mana mungkin manusia berada dihadapan dari masa. Mana mungkin manusia menipu masa. Manusia hanya mampu mengikut masa. Manusia hanya mampu menyantuni masa. Manusia hanya boleh berbaik-baik dengan masa.

Maka benarlah firman Allah bahawa demi masa, manusia itu sentiasa rugi kecuali mereka yang mengajak kepada kebenaran dan mengajak kepada sabar. Ertinya kita kena bersabar menurut putaran masa. Kita tidak boleh keluar dari lingkungan masa yang Allah jadikan sejak azali. Manusia dan seluruh alam ini dijadikan dalam rantaian masa yang Allah tetapkan sejak lama. Bila tiba masanya manusia akan mati. Alam akan hancur sesudah ditiup sangkakala. Kiamat yang dijanjikan akan tiba jua mengikut masanya.

Bila mengingati semua ini maka apakah kita masih perlu mendabik dada dan hidup seperti dewa-dewa didunia?. Masa yang Allah berikan memang cukup untuk kita bagi menjalani kehidupan dan menyediakan bekalan untuk mati. Memang kita perlu mengejar masa walaupun masa tidak menunggu kita. Namun semasa mengejar masa jangan kita melanggar segala susila dan peraturan. Jangan kita tolak atau pijak orang lain. Jangan kita bertuhankan kepentingan diri semata-mata kerana mengejar masa.

Bagi saya menyantuni masa bermakna kita menghayati sepenuhnya apa yang ada pada kita sambil bersyukur atas segala nikmat. Menyantuni masa membuat kita lebih peka dengan keadaan sekeliling. Mari kita menjadi manusia sebagaimana selayaknya!.

No comments:

Post a Comment