07 January 2012

Melayan Diri

Adakah kita punyai masa untuk melayan diri sendiri?

Soalan ini agak relatif. Ianya bergantung kepada individu berkenaan. Ianya juga bergantung kepada apa yang kita maksudkan sebagai melayan diri sendiri. Sesungguhnya melayan diri sendiri ada yang sukar dilakukan dan ada yang agak mudah dilakukan.

Sesetengah orang menghisap rokok sebagai cara melayan diri sendiri. Golongan ini akan segera mencari rokok selepas makan, semasa minum atau sebaik sahaja bangun dari tidur. Ada juga yang menghisap rokok semasa bertinggung didalam tandas. Cara mereka tarik hisap rokok cukup untuk menceritakan bagaimana mereka melayan diri. Rokok adalah penghibur dan pelepas ketagih para perokok.

Ada orang melayan diri dengan mencungkil-cungkil gigi selepas makan. Bahan sisa makanan ini kemudiannya dicium dalam-dalam. Mungkin baunya yang sedikit tengik itu menawan hati. Mungkin juga bau itu membangkitkan nostalgia lama sehinggakan setiap kali selepas makan orang sebegini pasti tidak lupa mencungkil dan menghidu sisa makanan.

Terdapat juga mereka yang menggigit kuku sambil dicium-cium. Ada juga yang mencungkil tahi hidung sambil menciumnya. Memang pelik perangai atau kebiasaan begini. Yang nyata perkara sebagini dilakukan sebagai cara melayan diri.

Melayan diri dengan mengunjungi spa, gimnasium, gelanggang futsal, bowling atau kelab golf juga agak menarik. Ianya suatu cara hidup bergaya dan untuk orang senang. Melayan diri begini tentulah menjadi kegemaran orang tertentu sahaja. Kos yang agak tinggi dalam sebahagian kategori ini menjadikan melayan diri cara ini agak terbatas kepada kelompok tertentu sahaja.

Walau apapun kegemaran kita dalam melayan diri namun janganlah sehingga terjebak kearah yang merosakkan. Ada orang suka pergi mengintai orang baru kahwin. Ada pula yang suka hidu gam atau pekena ganja atau lain-lain dadah demi melayan diri. Cara ini tidak baik dan merosakkan. Melayan diri secara merosakkan ini tentulah tidak wajar diikuti. Apa saja kegiatan atau kegemaran dalam kategori ini mestilah dielakkan.

Kitalah yang menentukan jenis atau bentuk melayan diri yang kita perlukan!.

No comments:

Post a Comment