14 February 2012

Berbuat Baiklah Semasa Hidup...

Bukan sesuatu yang sukar untuk berbuat baik semasa hidup. Ianya tidak perlu dirancang rapi. Juga tidak perlu berbelanja besar atau mengambil masa yang banyak. Sebab itu kalau kita ingin berbuat baik, maka lakukanlah. Tiada siapa akan melarang kita berbuat baik kecuali orang gila atau orang baru kalah judi.

Kalau kita boleh membantu maka bantulah siapa sahaja. Kita boleh membantu dalam berbagai bentuk dan keadaan tanpa sekatan. Kita juga tidak perlu mengheboh-hebohkan bantuan yang kita hulurkan itu. Membantu dengan ikhlas tentulah lebih tinggi kesannya. Membantu untuk mendapat sokongan atau atas kepentingan politik tidak akan kemana.

Berbuat baik semasa hidup bukan sekedar memberi kebaikan kepada orang yang kita bantu tetapi kita juga mendapat faedahnya. Orang yang kita bantu terasa ringan beban dan tanggungannya. Kita pula rasa lega dan gembira kerana dapat membantu. Hidup ini saling berkait. Bantu membantu adalah tuntutan perasaan kemanusiaan dan agama. Yang dibantu dan yang membantu saling memerlukan diantara satu sama lain.

Sebagai contohnya jika anda melihat satu kemalangan anda tentu menyesal kalau tidak membantu. Untuk suatu tempoh anda akan rasa terkilan kerana tanpa bantuan anda orang itu mati. Anda sentiasa berfikir bahawa sekiranya anda membantu nyawa orang itu mungkin selamat. Hanya orang yang keras hatinya atau selfish sahaja yang tidak peduli dengan apa yang berlaku.

Tiada ruginya kalau kita berbuat baik semasa hidup. Ianya menjadi bakti kita semasa di dunia dan menjadi kebajikan sesudah mati. Hidup kita senang walaupun tidak cukup kaya. Kita punyai kenalan dan kawan yang ramai. Urusan kita menjadi mudah. Allah akan menghantar manusia lain saban waktu untuk menjadi penolong kepada kita. Oleh itu jangan berkira untuk berbuat baik. Jangan harapkan balasan atau keuntungan atas apa jua bakti atau bantuan yang kita hulurkan.

Apa yang saya paparkan disini adalah berdasarkan beberapa pengalaman peribadi. Yang nyatanya ialah jika kita menolong kita akan ditolong. Jika kita membantu kita akan dibantu pula oleh orang lain.

Tiada ruginya melakukan kebaikan!.

No comments:

Post a Comment