11 February 2012

Mewarnai Hidup Sehari-hari.

Ramai orang melalui kehidupan serba senang. Tidak banyak cabaran yang dihadapinya. Tiada karenah besar yang membantut atau mengganggu kehidupan hariannya. Tiada masalah yang membelenggu. Tiada halangan apa saja.

Mereka ini menjalani kehidupan hanya sekadar lumrah, sekadar apa yang dilalui orang terdahulu. Bangun pagi pergi mencari rezki kemudian pulang untuk tidur untuk bangun esoknya kembali mencari rezki. Mereka gemar yang senang, yang mudah. Mereka suka makan, minum dan berkelamin. Itu sahaja yang ada dalam diari kehidupan harian mereka.

Orang yang seperti ini tidak peduli dengan apa yang berlaku disekeliling. Asal saja dia atau keluarganya boleh makan, itu dikira sudah cukup. Asal saja tidurnya tidak diganggu, dia tidak peduli apa jua yang berlaku. Ramai orang begini. Mereka wujud dalam mana-mana masyarakat jua, Islam atau bukan Islam.

Orang sebegini disebut 'selfish' atau mementingkan diri sendiri. Mereka dianggap baik kerana tidak peduli hal orang lain. Mereka dianggap baik kerana tidak banyak cakap. Mereka dianggap baik kerana hanya berkawan dengan anak bini sendiri.

Jika dilihat dari sudut pandangan lain, sifat orang sebegini tidak harus diamalkan. Kita sepatutnya berada di tengah-tengah masyarakat membantu seadanya. Mementingkqn diri sendiri dan membelakangkan urusan masyarakat bukanlah satu sikap yang baik. Suka atau tidak, kita adalah sebahagian dari masyarakat. Kita kena turut aktif dalam kerja-kerja masyarakat. Itulah yang sewajarnya diamalkan oleh setiap anggota masyarakat.

Percayalah bahawa jika berlaku bencana besar orang yang 'selfish' inilah yang akan banyak karenahnya. Dia menjadi terlalu bergantung kepada orang lain. Dia sukar menghadapi keadaan yang menekan. Orang beginilah juga yang cepat mati bila berlaku perang.

Orang yang berjuang, yang hidup bersama masyarakat tidak mudah mati!.

No comments:

Post a Comment