13 February 2012

Mengurus Hidup

Ada pelbagai cara orang mengurus hidupnya. Setiap orang mempunyai cara yang tersendiri berdasarkan keadaan, pengalaman dan kemampuan masing-masing. Mengurus hidup ada kalanya mudah, ada kalanya sukar.

Dalam menjalani hidup sehari-hari tentulah banyak perkara yang mesti dilakukan. Masa dan pendapatan mempunyai pengaruh yang penting dalam mengurus hidup. Tidak semua orang berjaya mengurus hidupnya dengan baik. Tidak ramai yang mampu berhadapan dengan cabaran dalam hidup. Tidak sedikit pula orang yang merasa kecewa dengan apa yang dialami dalam hidupnya.

Sekali pandang kita akan fikir apalah susahnya mengurus hidup. Bangun pagi gosok gigi, mandi, sarapan dan keluar rumah mencari rezki. Bila tiba petang pulang saja ke rumah, mandi, makan kemudian tidur bila malam. Ada masa boleh bergebang dengan kawan-kawan. Ada lebih masa boleh pergi jalan-jalan.

Hidup bukan semudah itu. Hidup mesti diurus supaya banyak perkara boleh dilakukan untuk faedah diri dan masyarakat. Hidup bukan sekedar makan, minum, bekerja dan berkelamin. Hidup mempunyai skop yang lebih luas. Biarlah kehadiran kita didalam masyarakat dirasai. Biarlah kita ditangisi bila Allah menjemput kita pergi.

Mengurus hidup bermakna menjalani kehidupan yang baik dan berguna kepada masyarakat. Tidak benar kalau seseorang mengatakan yang dia tiada masa untuk mengurus hidupnya. Tidak benar jika seseorang berkata yang dia tidak cukup masa untuk membantu masyarakat.

Setiap orang hanya mempunyai 24 jam untuk mengurus hidupnya dan keluarga dalam sehari. Dalam tempoh itulah dia mesti lakukan apa yang sepatutnya dia lakukan. Dia tidak perlu terkejar-kejar kalau dia menguruskan masanya dengan baik. Menguruskan masa dengan baik bermakna menguruskan kehidupan dengan baik. Bagaimana caranya menguruskan kehidupan dengan lebih baik terpulang kepada individu itu sendiri. Dia boleh mengambil contoh dari orang yang berjaya dalam hidup sebagai panduan mengurus hidupnya.

Kadang-kadang kita bertanya macam mana orang yang latarbelakang hidupnya hampir sama boleh berbeda pencapaian atau kejayaan lahiriahnya. Sebagai contoh ialah masyarakat peneroka Felda. Mereka sama-sama memasuki rancangan Felda sebagai rakyat miskin tidak bertanah. Masing-masing diberikan 10 ekar tanah ladang dan suku ekar tanah tapak rumah bersekali dengan rumah diatasnya. Ladang yang 10 ekar itu siap ditanami getah atau kelapa sawit dari benih yang sama. Kerja individu peneroka ialah menguruskan ladang itu iaitu meracun, membaja dan lain-lainnya.

Saya perhatikan ada peneroka yang boleh membuat rumah cantik dan besar, boleh membeli kereta, membeli tanah dan berniaga. Ada peneroka pula rumahnya masih sama seperti akhir tahun 70an atau awal 80an, tanpa ada perubahan malah kadang-kadang tangga sudah hancur tidak berganti. Semua ini berpunca dari cara masing-masing mengurus hidup.

Peneroka yang berjaya itu mengurus masa dan hidupnya dengan baik. Dia kunjungi rumah Allah sekerapnya. Dia membantu masyarakat. Dia berfikir dan berusaha mengubah hidupnya. Anak-anak dihantar belajar hingga universiti. Peneroka yang kurang berjaya itu pula masih seperti dulu : malas bangun pagi, tidak peduli hal masyarakat, boros dan berjudi!.

Kadang-kadang orang yang sama-sama keluar universiti juga sangat jauh berbeda pencapaiannya dengan rakannya yang juga keluar universiti. Memang benar semua perkara bergantung kepada nasib. Namun setahu saya mana ada orang yang malas berjaya dalam hidupnya. Mana ada orang yang tidak mengurus hidupnya boleh menjadi kaya kecuali seperti dalam filem Ali Baba arahan P. Ramlee.

No comments:

Post a Comment