10 February 2012

Kenapa Terjadi Kembali?

Mengharungi kehidupan yang terbatas bukanlah suatu pilihan. Tentulah tiada siapa yang waras dapat menerima keadaan ini dengan gembira dan selesa. Mana mungkin seorang yang hidupnya aktif selama ini terpaksa mengehadkan pergerakannya. Ini bukan sesuatu yang dipinta. Ini juga bukan suatu yang diduga. Ianya berlaku secara yang langsung tidak dijangka.

Begitulah yang terjadi kepada saya. Seperti yang saya catatkan semalam, keadaan ini memberi saya ruang muhasabah diri dan mencari titik-titik nostalgia yang boleh membantu saya menghadapi keadaan sekarang. Walaupun disatu peringkat masalah slip disc ini nyata berkurang, entah macam mana parahnya kembali menguasai pergerakan saya. Adakah tulang belakang ini tergelincir kembali sesudah dibetulkan sebelum ini?. Adakah saya ini terlalu ganas bergerak atau melakukan sesuatu sehingga menyebabkan sakitnya berulang kembali?.

Apa yang pasti ialah tumit terasa sakit semasa bangun pagi. Kaki kebas. Lutut dan pelipatannya amat sakit. Lenguh-lenguh dibahagian pinggang yang amat sangat. Semua tanda-tanda ini saya rasai sekarang. Ianya sama seperti yang saya alami semasa mula dihinggap musibah ini beberapa bulan lalu.

Saya tahu bahawa semua ini akan dapat saya atasi melalui fisio atau urutan oleh mereka yang mahir. Saya sudah punyai senarai nama-nama mereka yang mahir dibidang pengubatan ini dibeberapa buah negeri. Bila tiba masanya saya akan kongsikan maklumat berkaitan agar rakan-rakan sekelian dapat memunafaatkannya. Yang pasti ialah setakad ini memang terdapat pelbagai disiplin, moden dan alternatif, dalam pengubatan berkaitan slip disc.

Yang juga pasti ialah jaga tulang belakang anda. Sekali ianya bermasalah, segala penyakit mungkin datang melawat anda. Jangan fikir kita kuat sebab Allah maha kuat!.

No comments:

Post a Comment