06 December 2011

Aduh Sungguh Muluk Bunyinya!

Sejak lebih dua puluh tahun negara kita dipaparkan dengan pelbagai slogan dan gagasan. Bermula dengan 'penerapan nilai-nilai Islam', 'bersih cekap dan amanah', 'Malaysia Boleh', 'Islam Hadhari' sehinggalah '1 Malaysia' dan 'transformasi', kita melihat semua slogan atau gagasan ini diketengahkan kepada masyarakat dari semasa ke semasa.

Sejauh manakah slogan atau gagasan ini mencapai kejayaan agak sukar dipastikan. Yang pastinya sebahagian dari slogan/gagasan ini dibiarkan ' tidak bernyawa' bila berlaku pertukaran pucuk pimpinan negara. Tentulah ini tidak wajar berlaku kerana sesuatu slogan/gagasan bukan sesuatu yang lahir sekelip mata. Ianya digagaskan hasil kajian pihak tertentu atau oleh para penasihat Kerajaan.

Bagi saya pendekatan negara meninggalkan sesuatu slogan/gagasan begitu sahaja bila berlaku pertukaran pucuk pimpinan memang kurang baik. Malahan dizaman Dr Mahathir sendiri slogan 'bersih, cekap dan amanah' seolah-olah berkubur begitu sahaja bila datangnya kempen 'Semarak' dan 'Malaysia Boleh'. Sejauh mana slogan/gagasan 'bersih, cekap dan amanah' berkesan atau mencapai sasarannya tidak langsung dipaparkan kepada masyarakat dalam bentuk kajian yang dibuat.

Kalau adapun ianya sekedar kenyataan politik bahawa slogan/gagasan itu telah mencapai matlamatnya. Persoalan yang timbul ialah benarkah kita telah berjaya mewujudkan pentadbiran yang benar-benar bersih dan cekap?. Jika benar kenapa soal rasuah misalnya masih menjadi bualan umum?. Kenapa kes-kes rasuah menunjukkan kecenderungan menaik, bukan sebaliknya?.

Slogan/gagasan 'Malaysia Boleh' pada hemat saya telah berjaya dilaksanakan. Rakyat secara umumnya menerima konsep/gagasan ini dalam merangsang kejayaan masing-masing. Lihatlah kejayaan kita dibidang sukan, pembangunan infrastruktur, penghasilan industri dan beberapa bidang lain yang boleh dibanggakan. Sungguhpun ukuran kejayaan itu tiada dalam bentuk statistik namun gelombangnya terasa. Rakyat tanpa mengira bangsa menjadi begitu bangga mengucap dan mencapai apa yang digagaskan oleh slogan/konsep 'Malaysia Boleh' tersebut.

Namun begitu 'Malaysia Boleh' nampaknya tenggelam oleh slogan/gagasan 'Semarak'.dan 'Islam Hadhari'. Slogan/gagasan 'Semarak' bagi saya hanya merupakan sejenis perhimpunan besar bagi meraih perasaan rakyat. Apa sebenarnya yang telah dicapai melalui gagasan 'Semarak' masih samar-samar hingga ke hari ini. Selain dari jalan, bangunan atau tempat tertentu dinamakan 'Semarak', tiada hasil lain yang boleh dilihat memberi faedah besar kepada masyarakat.

'Islam Hadhari' yang diutarakan oleh Pak Lah juga suatu slogan/gagasan yang gagal difahami oleh ramai orang. Saya kenal baik dengan individu yang berada dibelakang gagasan/konsep 'Islam Hadhari' ini. Menurut beliau (pada masa itu) ramai pemimpin politik dan pemimpin Kerajaan pusat dan negeri juga turut tidak memahami perkara ini. Bila era Pak Lah berakhir, konsep 'Islam Hadhari' langsung tidak disebut lagi. Mungkin itu satu-satunya slogan/gagasan/konsep yang paling cepat menemui tempatnya dalam musium politik dan pentadbiran negara!.

Berkaitan slogan '1 Malaysia' dan gagasan 'transformasi' di era Perdana Menteri sekarang memang tidak mudah diukur keberkesanannya. Namun secara umum semangat cinta negara nampaknya semakin menebal melalui konsep/slogan '1 Malaysia'. Boleh jadi slogan/konsep itu berbetulan dengan generasi baru rakyat yang semakin tidak terikat dengan perkauman sempit tetapi memandang semua rakyat Malaysia sebagai satu. Rakyat sekarang tidak melihat sangat kepada etnik/kaum tetapi kepada apa yang boleh diberi/disampaikan oleh seseorang itu kepada rakyat secara umum.

Bagi saya setiap satu atau kesemua slogan/gagasan yang dinyatakan diatas wajar dikaji hasilnya. Tiada gunanya negara berbelanja besar mempromosi slogan/gagasan/konsep yang berbagai itu selama ini tanpa faedah yang nyata kepada rakyat. Apa-apa slogan/gagasan/konsep tentu ada kebaikannya. Maka kebaikan itu amat patut diteruskan. Mana-mana slogan/gagasan/konsep yang samar-samar atau tidak berkesan tidak guna diteruskan. Jangan biarkan rakyat terus dibuai dengan slogan/gagasan berkenaan. Lebih baik rakyat dibiarkan merancang punca mendapat rezki mereka dalam keadaan ekonomi kurang ceria ini.

Tiada faedahnya sekedar berslogan!.

No comments:

Post a Comment