14 December 2011

Gunalah Akal Bro...

Kadang-kadang kita rasa jelek melihat perangai sesetengah orang yang hanya mementingkan diri sendiri. Orang sebegini tidak peduli apa perasaan dan kesusahan orang lain asalkan dia tidak terjejas atau urusannya dapat diselesaikan.

Sebab itu kita sering lihat seseorang akan parkir keretanya dibelakang kereta lain begitu sahaja. Dia akan pergi entah kemana-mana untuk suatu tempoh agak lama. Kadang-kadang dia masuk ke bank untuk sesuatu urusan. Kadang-kadang dia masuk membeli rokok di kedai seven eleven atau dia masuk pekena kopi o di kedai mamak. Dia boleh bersahaja dan relaks macam tiada apa-apa berlaku.

Kadang-kadang dia nampak tuanpunya kereka yang dihadang olehnya terkial-kial hendak memandu keluar melepasi hadangan keretanya. Bila ditanya adakah dia kenal siapa punya kenderaan yang menghadang, dia hanya geleng kepala. Kalaupun tuanpunya kenderaan yang terhadang berkali-kali membunyikan hon dia buat 'derk' sahaja. Orang begini punyai tahap kesabaran yang tinggi dan tahap berpura-pura yang first class. Dia juga punyai tahap selfish@keakuan melebihi tahap tokong di tepi jalan!.

Kemudian dia akan keluar terkocoh-kocoh menuju ke keretanya sambil pura-pura bertanya adakah pemandu tadi hendak keluar. Ini juga satu sikap tahap 'munafik' yang amat tinggi. Orang begini memang punyai sikap mementingkan diri kelas satu menyerupai bapa lembu yang sanggup tibai anak sendiri asalkan nafsu kelembujantanannya terpenuhi.

Mungkin tulisan ini agak keras dalam mengulas isu sikap manusia begini. Memang keras kerana saya percaya setiap orang sudah melalui pengalaman berhubung dengan situasi ini. Kita boleh terima kalau perkara begini berlaku di kawasan apartmen atau flet kerana penghuni disitu sudah sepakat untuk parkir berlapis dengan syarat hand brake kereta tidak dipasang. Itu sudah jadi cara hidup di kawasan begitu. Tetapi di kawasan yang mempunyai ruang parkir yang banyakpun perkara begini boleh berlaku. Mungkin petak parkir terletak 50 ke 100 meter dari tempat urusan kita atau mungkin lebih jauh sedikit namun masih dalam jarak boleh berjalan@walking dinstance. Dalam keadaan itupun ada manusia pemalas dan selfish begini masih buat perangai huduh begitu.

Semua ini berpunca dari sikap dan perangai seseorang. Semua ini berpunca dari kurangnya disiplin diri. Sikap tidak peduli masaalah orang lain menjadi dominan dalam hidup sehari-hari. Sikap buruk begini diamalkan oleh berbagai kelas dalam masyarakat tanpa mengira latar belakang sosial dan pendidikan. Sikap ini berpunca dari perangai meletakkan otak di kepala lutut. Sikap yang tidak mempedulikan kesusahan orang lain begini memang semakin berkembang dalam masyarakat kita.

Alasan yang diberikan ialah kekurangan tempat parkir. Ya memang tempat parkir disesuatu 'spot' tidak mencukupi. Namun kalau kita rajin sikit masih ada ruang parkir tidak jauh dari situ. Yang jadi masaalah ialah sikap. Sebab itulah kita lihat kalau boleh seseorang itu hendak parkir keretanya hingga ke dalam restoran. Kalau boleh dia mahu parkir kereta atau motosikalnya sehingga ke muka pintu masjid atau surau. Memanglah jadi malas kalau perut sebesar tong gas!.

Entah apa caranya untuk mengatasi masaalah ini. Sikap pemalas masyarakat kita semakin menjadi-jadi. Sopan- santun juga makin hilang. Apa salahnya kalau berjalan jauh sedikit, badan juga sihat. Mungkin itu sebabnya ramai orang ada penyakit darah tinggi dan kencing masam serta kencing manis. Masaalah obesiti juga semakin meningkat.

Guna akal sikitlah bro.!

No comments:

Post a Comment