02 December 2011

Mengharungi Hidup

Selama kita hidup selama itulah kita akan lalui pelbagai pengalaman. Dan pengalaman terbaring beberapa hari bagi saya ada manisnya. Bilamana hendak bergerak agak susah baru saya tahu dan rasai apa yang dinamakan jemu atau boring. Jemu duduk-duduk tanpa berbuat apa-apa!.

Memang sudah lama saya tidak alami hal ini. Kalau adapun kira-kira tujuh tahun lalu bila dirawat di hospital. Sekarang bila saya hanya terkurung di rumah perasaannya agak lain berbanding dirawat di hospital. Kalau di hospital ada juga kenalan baru berborak itu ini. Kalau terperap di rumah begini, apa lagi tiada geng berborak datang melawat, dunia jadi sempit rasanya.

Cuba bayangkan orang yang langsung tidak boleh bergerak akibat lumpuh atau sakit kronik. Ada jiran saya sudah beberapa bulan tidak dapat bergerak kerana sakit. Kasihan tengok dia. Saya masih juga boleh mundar mandir dalam rumah walaupun perlu berhati-hati sebagaimana nasihat doktor. Kalau rasa geram dan amat boring saya keluar juga dari rumah sambil berjalan gaya orang tua bongkok. Hahaha...

Natijahnya ialah kita perlu bersyukur. Kalau kita susah, ada orang yang lebih susah. Kalau kita sakit, ada orang yang lebih parah. Jadi janganlah merungut sangat. Janganlah kuat mengomel. Jangan mudah merajuk. Jangan gemar panas baran. Jangan suka mengarah itu mengarah ini. Jangan selalu meminta dilayan. Kalau sakit dan terperuk di katil, siapa mahu peduli kita. Perlahan-lahan kita akan ditinggalkan. Perlahan-lahan kita akan dilupakan.

Hidup jangan selalu mengada-ngada. Kita mesti mampu melakukan sendiri banyak perkara. Bukannya susah untuk memasak atau basuh pinggan, basuh baju. Bukannya sukar kalau hendak buat sarapan. Ada kopi buatlah sendiri. Ambil roti, ambil madu sapukan dan suap. Itu saja. Mudah dan tidak sukar dilakukan.

Bagus juga sesekali begini ya!.

No comments:

Post a Comment