08 December 2011

Kemana Kita Sebenarnya...

Hidup mesti ada matlamat, ada tujuan. Kalau kita hidup hanya kerana kita ditakdirkan hidup tanpa apa-apa matlamat atau tujuan, ianya ibarat tanaman yang tidak berbual. Kalau pokok ditebang kerana tidak berbuah, tentunya manusia tidak boleh diperlakukan sebegitu. Manusia yang hidupnya tidak bermatlamat tidak boleh dinyahkan begitu sahaja berbanding tumbuh-tumbuhan atau tanaman.

Oleh sebab itu kita kena tahu apa matlamat hidup kita. Mahu kemana kita. Oleh itu juga jangan banyak songeh. Jangan menggelabah tidak tentu fasal. Bukannya sukar untuk kita punyai matlamat hidup. Bukannya payah untuk kita menentukan haluan hidup. Selagi kita hidup kita mesti ada matlamat hidup, sama ada hidup di dunia atau hidup sesudah mati.

Kemana tujuan hidup kita adalah bergantung kepada kehendak kita sendiri. Kalau kita mahu baik, kita akan mencari yang baik. Kalau kita mahu jahat, kita berkawan dengan yang jahat. Kalau kita hendak solat berjemaah kita ke surau atau ke masjid, bukan ke kedai mamak atau ke padang golf. Begitulah jadinya dalam kita mencorakkan kemana tujuan hidup ini.

Siapa jua kita, jangan lupa untuk terus bertanya : hendak kemana aku sebenarnya?

No comments:

Post a Comment