30 December 2011

Mengejar Masa

Ramai orang kelihatan tergesa-gesa mengejar masa tidak kira diwaktu pagi, tengahari, petang atau malam. Mereka jadi serba tidak kena. Berada disekeliling orang begini turut menyebabkan kita jadi kalut tidak tentu fasal. Orang yang terkejar-kejar masa begini akan terus begitu sehinggalah dia sakit atau mati.

Saya jadi hairan melihat orang begini. Mereka tidak peduli hal sekeliling. Masa yang dikejar kebiasaannya adalah berkaitan diri sendiri sahaja, tiada kena mengena dengan masyarakat. Orang begini mana ada masa untuk masyarakat. Mereka hanya fikir soal diri sendiri, anak bini dan tembolok. Kalau dia/mereka berbaik dengan kita, tentu ada maksud tersirat. Ya, itulah sifat dan psikologi orang yang kononnya tiada masa dan sentiasa terkejar-kejar masa.

Sungguh kasihan melihat perangai orang yang kononnya terkejar-kejar masa begini. Biasanya mereka makan dengan pelahap sekali. Sesudah suapan makanan yang akhir, mereka dalam kategori ini akan terus melanggah air sekaligus dan terus berlalu. Sungguh buruk sekali. Kelihatannya mereka seperti tiada rehat. Akhirnya berbagai penyakit datang, terutamanya kencing manis, darah tinggi dan gout secara pakej. Dan ramai dari golongan ini mati muda seusia empat puluhan dan lima puluhan. Kalau tidak mati mudapun golongan ini akan mengalami penyakit yang menyiksakan akibat terkejar-kejar waktu, akibat tiada masa untuk santai dan senaman.

Apa yang saya catatkan disini adalah berdasarkan pengamatan peribadi dan pengalaman orang lain yang diceritakan kepada saya. Oleh itu sejak lama dulu saya tidak mahu terkejar-kejar masa. Stresnya tidak padan. Saya akan sampai ke sesuatu tempat lebih awal dari jadual, kecuali ada halangan. Walaupun saya sememangnya agak terikat dengan jadual kerja, saya akan makan dan minum secara santai. Otak mesti tenang. Pernafasan mesti teratur, senaman mesti dilakukan. Dalam keadaan itupun saya masih dihinggapi penyakit, apalagi kalau saya menjadi sebahagian dari kumpulan tidak cukup masa yang saya catatkan disini!.

Kalau anda fikir mengejar masa tidak memudaratkan, maka cubalah letakkan diri anda terkejar-kejar kesana sini tanpa rehat yang cukup. Cubalah jangan peduli hal tetangga atau keluarga. Buat hal sendiri sahaja. Makanlah secara tergesa-gesa dan minumlah air sekaligus. Kalau anda berhasrat melakukan hal begini, saya nasihatkan anda membuat wasiat terlebih dahulu!.

No comments:

Post a Comment