27 December 2011

Ketua Beruk Pandai Bersilat...

Petang semalam saya menziarahi seorang rakan di Jeram. Perniagaan lembu sistem feedlot yang diusahakannya sejak berbelas tahun dahulu memang cukup berjaya. Bermula sebagai seorang gembala lembu di sekitar Pandamaran, Kelang beliau sekarang turut terlibat mengimpot lembu-lembu dari luar negara. Dengan pelajaran yang amat asas dan tanpa dokongan kewangan dari keluarga atau pinjaman mudah jutaan ringgit, dia berjaya mencapai tahap yang membanggakan.

Yang jelas ialah untuk berjaya tidak semestinya berpelajaran tinggi. Untuk berjaya dalam satu-satu bidang tidak memerlukan modal jutaan ringgit. Komitmen yang baik dan keinginan untuk berjaya mengatasi segala-galanya. Kalaupun punyai modal berjuta namun tanpa pengalaman atau komitmen, sesuatu perusahaan tidak akan sampai kemana.

Kawan saya ini sudah tidak fikir lagi soal pasaran kerana dia sudah ada pasaraya-pasaraya yang menjadi pelanggan tetapnya. Dia juga tidak bimbang mengurus lembu-lembu itu kerana dia punyai pekerja yang mahir. Yang beliau bimbangkan ialah tiga musuh utama yang selalu mengganggu lembu, kambing dan ayam itik diladangnya. Gangguan begini kekadang amat memeningkan kepala. Dia kadang-kadang jadi phobia walaupun sentiasa ditemani shotgun separa otomatik!.

Memang kawan saya ini benci bila babi merempuh ladangnya. Dia lebih benci bilamana ular sawa menelan ayam, itik dan kambing-kambingnya atau mengacau lembu peliharaannya. Dia lagi pening kalau sekumpulan beruk menyerang ladangnya dan membuat kacau bilau disitu. Tiga musuh inilah yang benar-benar mengganggu ketenteraman kawan saya ini.

Agak mudah bagi kawan saya ini menangani babi. Tembak saya dan kambus atau beritahu orang cina atau india datang ambil binatang itu. Binatang domoi pendek itu walaupun memeningkan namun tidak sangat sukar dikendali. Begitu juga dengan ular sawa bersaiz betis lelaki dewasa, tembak sahaja dan kambus dalam-dalam. Walaupun banyak itik, ayam dan kambingnya telah jadi mangsa tetapi kawan saya ini agak mudah kendalikan ular sawa.

Yang sangat memeningkan kawan saya ini ialah bilamana seketumbukan beruk menyerang ladangnya dan ladang atau rumah jiran-jirannya. Ini memang betul-betul pening. Beruk-beruk ini akan menyelongkar makanan dalam setor atau pejabat/dapur memasak dikandang milik kawan saya ini. Kumpulan beruk ini juga menyerang kedai runcit milik jiran kawan saya itu. Ladang ternakan ayam kampong yang diusahakan oleh seorang kawan saya yang lain turut diserang oleh beruk-beruk berbadan besar ini.

Dan beruk-beruk ini juga amat ganas. Mereka diketuai oleh seekor beruk jantan besar yang dikatakan pandai bersilat. Kalau hendak dipukul dengan kayu, si ketua beruk ini.pandai menempis. Gigi taringnya yang tajam itu cukup menggerunkan. Tangannya juga cukup keras. Saya sendiri kagum bila kawan saya kata beruk-beruk ini sangat cerdik dan ganas. Malahan anjing milik kawan yang memelihara ayam kampung itu juga akan diam kalau geng beruk menyerang. Nampaknya kawasan di sekitar Jeram itu sudah menjadi jajahan takluk beruk-beruk ini.

Pernah satu kali kawan saya dipanggil oleh jirannya sebab rumah jiran itu diserang beruk. Habis makanan, pakaian dan peralatan dalam rumah dirosakkan. Bila kawan saya datang dengan shotgunnya, ketua beruk berdiri sambil menyeringaikan taringnya. Apalagi, tembak satu kali dan yang lain-lain bertempiaran lari. Ketua beruk yang ada sekarang ini katanya lagi ganas dan kawan saya ini sudah hilang sabarnya.

Demikianlah yang terjadi kalau beruk-beruk bermaharajalela. Kalau dagingnya boleh dimakan oleh orang Islam lainlah halnya. Hendak ditembak selalu rasa kasihan juga. Hendak dipasang perangkap pula ada juga masalahnya. Jadi menguruskan soal beruk ini memang rumit sikit.

Berukpun sudah tiada tempat hendak pergi. Lagipun mungkin geng beruk ini sudah sepakat bertindak begitu. Bayangkanlah apa yang akan terjadi kalau kumpulan-kumpulan beruk ini nanti menyerang kawasan berdekatan termasuk Shah Alam dan Kuala Lumpur.

Begitulah halnya kalau ketua beruk pandai bersilat!.

No comments:

Post a Comment