25 December 2011

Perubahan Dan Alternatif

Selama berminggu-minggu menderita slip disc mempertemukan saya dengan suatu sikap yang bagus dalam hidup. Sikap itu ialah bahawa kita sewajarnya mempunyai alternatif dalam hidup sehari-hari. Kita bukan sahaja perlu mengketengahkan perubatan alternatif sebagai pilihan kepada perubatan moden malahan kita juga perlu mempunyai alternatif-alternatif dari aspek lain.

Masyarakat kita mesti diajar agar tidak jumud. Masyarakat kita mesti berfikiran terbuka dengan syarat mestilah tertaklok kepada batasan-batasan agama. Masyarakat kita mesti meraikan perbedaan pandangan dan approach dalam sesuatu perkara. Budaya menghukum dan menghentam membuta tuli mesti dibuang jauh-jauh. Jangan fikir kita saja betul, kita adalah hero sedangkan orang lain penderhaka. Kutukan keterlaluan bukannya baik malahan kadang-kadang menimbulkan masalah lain pula. Budaya mengampu dan cium tangan orang atasan bukanlah satu amalan yang patut berkembang dalam negara kita.

Kalau seseorang itu mahu berfikir, dia tentu mencari alternatif lain kepada apa saja juzuk kehidupan yang dilaluinya. Dia tidak perlu membodek atau cium tangan taukehnya jika dia mempunyai jatidiri atau integriti yang kuat. Bodek lebih-lebih sangat untuk apa. Orang yang suka membodek akan sentiasa kena membodek dari seorang ke seorang disepanjang masa. Orang begini adalah manusia penakut kelas pertama. Jadi lengkapkanlah diri dengan kelayakan dan pengalaman sebagai alternatif kepada bodek@ ampu kalau kita tidak mahu berjiwa hamba setiap masa!.

Apa jua alternatif yang kita pilih ianya tentu memudahkan kita sendiri. Alternatif memanglah satu pilihan namun kadang-kadang ianya menjadi satu kemestian. Sebagai contoh seandainya hari itu saya memilih pembedahan kepada sarap saya, keadaannya mungkin berlainan berbanding dengan yang apa yang saya dapati sekarang. Seorang doktor perubatan yang memilih pembedahan bagi mengubati slip disc yang beliau alami memberitahu saya agar jangan berbuat seperti beliau. Sesudah dua tahun dibedah dan diikuti dengan treatment susulan, beliau masih tidak boleh berjalan sehinggalah beliau menjalani rawatan melalui perubatan alternatif. Lagipun kos pembedahan juga amat tinggi dan menjadi kemestian bagi sesetengah orang untuk mendapatkan rawatan alternatif.

Mempunyai alternatif dalam hidup hari-hari meliputi pelbagai bidang. Kita boleh memilih untuk hidup secara sederhana. Kita juga boleh memilih untuk hidup bergaya. Kita boleh beli beras wangi dari Siam atau kita beli beras biasa keluaran tempatan. Kita boleh ambil English breakfast atau kita boleh sarapan pagi dengan pulut berlauk tamban tegeliat. Memang banyak alternatif yang kita ada termasuk dalam soal pentadbiran dan lain-lain. Alternatif begini melengkapkan lagi kehidupan harian kita.

Yang penting ialah kita jangan berfikiran bungkam. Jangan kita jadi orang yang berfikiran cara lama. Jangan kita tutup ruang fikiran kita kepada pilihan-pilihan yang pelbagai. Kita mesti berfikiran positif. Kita mesti yakin bahawa hidup ini bukannya susah sangat. Jangan kita menjual harga diri. Jangan derhaka pada tuhan.

Ramai orang kurang berjaya dalam hidup adalah kerana kesilapannya sendiri, bukannya kerana sebab-sebab yang lain. Keengganan menerima perubahan adalah salah satu dari sebabnya. Oleh itu adalah tidak merugikan seandainya kita sentiasa terbuka bagi pelbagai alternatif yang ada. Kita mesti rajin mencari alternatif, sesuatu yang mungkin lebih baik untuk hidup kita!.

Alternatif bukan bertindak sebagai jalan pintas. Sesetengah orang memilih sesuatu kerana baginya itu lebih mudah. Ini bukannya sikap yang baik. Setahu saya tiada perubatan alternatif yang berkesan untuk sakit jantung atau tekanan darah tinggi. Suka atau tidak kita mesti lalui kaedah perubatan moden dan konvensional berkaitan penyakit-penyakit itu. Memilih apa yang dikatakan rawatan alternatif tanpa membuat kajian mendalam bagi penyakit-penyakit tersebut bukan suatu tindakan yang berhemah malahan memudaratkan.

Begitu juga dalam soal-soal lain. Apa-apa jua pilihan yang terbuka bagi kita hendaklah dinilai terlebih dahulu. Jangan menutup ruang kepada pilihan-pilihan dan jangan juga mengambil alternatif berkenaan secara mudah. Dalam apa keadaanpun, berfikirlah!.

No comments:

Post a Comment