25 December 2011

Gangguan Sementara

Sejak beberapa hari lalu saya tidak menulis dalam blog ini disebabkan oleh 'gangguan-gangguan sementara'. Apa yang saya maksudkan dengan gangguan sementara ini ialah sistem wifi di rumah saya yang tidak dapat berfungsi dengan baik disebabkan suatu masalah teknikal. Saya juga tidak dapat mengemaskini blog kerana pulang menziarahi ibu bapa saya. Biasanya jika berada bersama ibu bapa saya hanya akan relaks. Saya juga selesa memakai kain pelikat serta baju Melayu tengelom kalau berada di kampung. Laptop atau samsung galaxy tab tiada peranan semasa itu.

Sesetengah orang akan rimas jika berlaku 'gangguan sementara' begitu. Bagi mereka komputer bagaikan nyawa. Sehari tidak mengetik keyboard bagaikan setahun terpenjara. Sambil sarapanpun online. Mata hanya tertumpu pada komputer. Fikiran sudah ditambat pada sistem hidup moden ini. Kalau tak online hidup jadi gelisah, mandi bagaikan tidak basah. Begitu sekali jadinya. Sistem yang sepatutnya mempermudah dan membantu manusia bertukar menjadi ketagihan tahap kronik.

Ada orang yang mengkesampingkan hidup berkeluarga dan bermasyarakat semata-mata kerana ketagihan komputer. Permainan siber, termasuk perjudian internet telah merobek banyak kehidupan masyarakat. Ini tidak termasuk chatting dan laman sosial facebook yang mengambil banyak masa bertugas seseorang. Semuanya berpunca dari kegilaan kepada komputer yang tidak terkawal. Sistem moden yang didokong oleh kemudahan internet menjadi 'hantu' baru di sekitar kehidupan masyarakat masakini.

Sebab itulah kawalan dalaman amat penting. Kalau syok sangatpun dengan internet, berpada-padalah. Kecuali komputer@internet adalah asas cari makan kita, sepatutnya kita sendiri mesti mengehadkan ketagihan komputer@internet itu. Melayar internet dua atau tiga jam sehari sudah lebih dari memadai. Banyak kerja atau tugas lain boleh kita lakukan. Masyarakat menunggu-nunggu kita turun untuk bersama membantu dalam banyak perkara. Melekap didepan skrin komputer untuk waktu yang lama hanya meningkatkan stress, mengurangkan masa kita berintraksi dengan orang lain.

Marilah kita hidup dengan lebih bermakna!.

No comments:

Post a Comment