13 December 2011

Hidup Atas Kemahiran

Sudah dua kali saya mengunjungi Sea Park di Petaling Jaya untuk rawatan masaalah yang saya hadapi. Hari ini saya ke sana sekali lagi menemui seorang ahli fisioterapi yang saya kira amat berpengalaman dan mahir. Berusia sekitar awal 50an, ahli fisioterapi itu dikunjungi puluhan orang setiap hari.

Kebanyakan yang datang mendapatkan khidmat ahli fisioterapi itu adalah bagi penyakit yang berkaitan dengan tulang dan anggota badan terutamanya tangan, kaki dan tulang belakang. Yang paling ramai ialah mereka yang mengalami penyakit atau masaalah seperti saya iaitu berkaitan tulang belakang. Secara kebetulan semasa lawatan saya terdahulu beberapa orang doktor dan professional lain turut mendapat rawatan disitu.

Apa yang saya perhatikan ialah bagaimana seorang itu boleh cari makan melalui kemahiran yang ada padanya. Kemahiran apa juga jika diamalkan dengan jujur dan tekun akan tentunya menjadi sebutan dan disukai ramai. Begitulah halnya dengan ahli fisioterapi ini. Tanpa iklan dan kempen berdegar-degar, pengunjung yang datang mendapatkan khidmat beliau cukup ramai. Dan yang lebih menarik ialah bayarannya tidaklah tinggi serta amat mampu dibayar oleh siapa sahaja.

Begitulah bila kita dikenali dan diiktiraf sebagai mahir dalam satu-satu bidang. Orang sekarang sudah pandai memilih. Mereka mencari yang terbaik. Temberang lebih-lebih sudah tidak laku. Kempen hingga berbuih mulutpun tiada guna kalau kita gagal memberikan perkhidmatan terbaik. Orang sekarang sanggup berbelanja lebih. Kalau bayar lebihpun sakit hilang, itu sudah cukup. Tapi kalau bayar lebih sedangkan kesannya ciput, lama-kelamaan kita akan ditinggalkan. Pelanggan akan mencari perkhidmatan yang boleh dipercayai dan berkualiti.

Apa yang menarik dari ahli fisioterapi ini ialah bagaimana berpengetahuannya dia mengenai penyakit yang dihadapi oleh seseorang yang menemuinya. Sungguh ianya suatu pengalaman yang bagus untuk saya sendiri. Tanpa perlu cerita panjang dia sudah tahu tulang mana atau bahagian badan mana yang ada masaalah. Tiada jampi mentera, hanya berdasarkan pengalaman dan kemahiran.

Jadi memanglah benar kalau kita mahir, tidak sukar untuk kita hidup secara selesa. Tiapa-tiap hari orang datang hantar duit. Hanya perlu manis muka, jujur dan berdisiplin. Siapa jua tidak akan sayang duit kalau penyakit boleh hilang. Siapa jua akan membayar harga kemahiran. Itu saja congaknya. Mudah.

No comments:

Post a Comment