06 December 2011

Memperbaiki Diri

Memperbaiki diri sendiri memerlukan keazaman dan kesungguhan. Keazaman dan kesungguhan itu tidak boleh halai balai. Keazaman dan kesungguhan itu tidak boleh sekedar cakap-cakap. Keazaman dan kesungguhan itu mesti dilakukan. Mesti ada langkah positif dibuat bagi merealisasikan keazaman dan kesungguhan itu.

Jika kita berazam menjadi lebih baik, kita kena bersungguh-sungguh bergerak ke arah menjadi lebih baik. Jika kita hanya bercakap hendak menjadi lebih baik, cakap-cakap itu hanya lagho atau sia-sia. Cakap itu seperti bunyi burung kakak tua mengucapkan selamat pagi. Ianya sekedar hiburan, sekedar mengisi waktu bergebang di kedai kopi. Hanya azam tanpa tindakan umpama pohon tidak berbuah, nampak cantik dan subur tetapi tiada hasilnya.

Maka jika kita benar-benar berazam hendak berubah, kita kena melangkah ke arah itu. Kalau kita misalnya mahu meninggalkan tabiat buruk suka mengendap orang, maka waktu yang biasanya kita pergi mengendap hendaklah kita gunakan untuk kerja yang lebih baik. Kalau misalnya kita suka bergebang di kopitiam sehingga larut malam, kita pendekkanlah waktu bergebang itu. Kalau pula kita suka hisap rokok bersambung puting, kita kurangkanlah menghisap rokok sebelum betul-betul berhenti merokok.

Tanya diri kita sendiri : yang aku buat selama ini betulkah atau untungkah?. Kalau yang kita telah lama lakukan itu sebenarnya tidak betul maka hentikanlah. Kalau apa yang selama ini kita kerjakan hanya membawa rugi, buat apa kita teruskan. Tiada gunanya kita melakukan perkara-perkara yang salah atau merugikan. Tiada gunanya kita habiskan masa dan wang melakukan kerja yang sia-sia.

Cuba kita congak dan hitung. Selama ini berapa lamakah masa kita dibazirkan dengan sengaja?. Berapa banyak wang telah kita buang ke longkang?. Berapa banyak pembohongan atau penipuan telah kita buat?. Berapa banyak amanah yang tidak kita laksanakan?. Berapa jumlah janji-janji yang tidak dilaksanakan?. Tentu banyak perkara lagi yang hendak kita congak, yang hendak kita hitung.

Jadi kalau kita hendak berubah, maka berubahlah. Jangan cari alasan.

No comments:

Post a Comment