29 December 2011

Lembu Patah Kaki

Saya percaya ramai orang pernah mengalami kerosakan kenderaan ditengah jalan. Ianya adalah satu pengalaman pahit manis yang memang sukar dilupakan oleh siapa sahaja. Pengalaman begini menjadi lebih rumit dan menyiksakan sekiranya kerosakan itu berlaku dalam perjalanan jauh.

Itulah yang terjadi kepada saya beberapa kali. Ianya amat mencabar. Kalau setakat tayar bocor masih kira ok. Kalau aircon tidak berfungsi masih boleh dikira bernasib baik. Yang beratnya ialah kalau enjin terlalu panas atau lain-lain masalah mekanikal menjadikan seluruh perjalanan tergendala. Kalau enjin terlalu panas atau kita selalu sebut 'over heated', ini masalah besar.

Satu hari dalam perjalanan ke Kuala Selangor saya dan anak saya tersadai berhampiran pekan Ijok. Nasib baik disitu sebab  jarak ke Ijok sekitar dua kilometer sahaja. Ada satu bengkel letaknya bertentangan dengan tempat kereta saya tersadai. Malangnya bengkel itu tidak mahir mengenai kereta jenis yang saya pakai. Kebanyakan kereta yang dibaiki disitu adalah buatan Jepun, Korea dan buatan tempatan. Akhirnya saya terpaksa menggunakan khidmat lori towing untuk menghantar kereta itu ke bengkel yang sememangnya mengendalikan kereta saya sejak dulu.

Secara lojiknya kejadian enjin terlalu panas itu tidak akan berlaku sebab kereta itu baru seminggu diservis oleh bengkel berkenaan. Soal kereta 'break down' bukan soal lojik. Walau bagaimana baru atau bagaimana teliti sekalipun kita menjaganya, kalau kereta itu hendak meragam dia akan meragam. Yang perlu kita ada ialah persiapan mental dan wang. Jangan gelabah jika ditimpa musibah begitu. Jangan rasa tertekan.

Kita mesti tenang hadapi situasi begini. Gunakan talipon untuk memberitahu syarikat insuran yang biasanya akan menghantar lori towing untuk membawa kereta kita ke bengkel berdekatan atau ke  bengkel pilihan kita. Biasanya ada kadar bayaran tertentu dikenakan jika kereta itu hendak dibawa jauh dari kawasan kemalangan atau tempat kereta kita tersadai itu. Jadi adalah penting kita menyimpan nombor talipon syarikat insuran berkaitan.

Adalah juga penting kalau kita tahu serba sedikit hal enjin atau peralatan kereta kita. Sesetengah orang langsung tidak tahu hal begitu malahan hendak menukar tayar yang bocor terpaksa minta bantuan orang lain. Hal-hal asas seperti macam mana hendak membuka bonet bahagian hadapan kereta perlu diketahui. Saya perhatikan pemandu-pemandu wanita amat lemah dalam soal ini. Mereka hanya tahu memandu, itu sahaja.

Saya juga cadangkan agar para pemandu menyimpan nombor talipon kenalan atau saudara dihampir semua bandar di Malaysia. Telah lama saya amalkan perkara ini sebab inilah caranya kita mendapat bantuan yang cepat. Kalau kita tiada kenalan atau saudara disitu, kita mesti ada kawan yang mempunyai kawan atau saudara disitu. Sebab itu adalah amat penting kita berkawan dan tidak sombong serta mementingkan diri sendiri. Kalau kita selalu bantu orang, Allah akan hantar orang lain membantu kita!.

Sebagaimana kita tahu kemalangan atau kerosakan kereta adalah pengalaman yang agak berat. Kalau kereta itu tidak boleh dipandu laju akibat rosak tadi, maka memandu kenderaan itu secara perlahan macam orang tua rabun amat menjelekkan. Pernah sekali kenderaan pacuan empat roda saya mengalami masalah sebegitu. Dari tempat ia mulai rosak hendak ke rumah saya amat lambat sekali, macam lembu patah kaki berjalan perlahan berdengkot-dengkot. Bayangkan betapa sukarnya saya apalagi kejadian itu berlaku dimalam hari.

Bagi saya kita mesti sentiasa bersedia untuk keadaan seperti itu. Lagipun kita memang sepatutnya sentiasa bersiapsiaga dalam keadaan apa sekalipun. Setidak-tidaknya kita disuruh sentiasa bersedia untuk mati. Jadi, janganlah seronok dan leka sangat dalam hidup ini!.

No comments:

Post a Comment