02 December 2011

Kalau Nasihat Tidak Didengar...

Pepatah Melayu menyebut 'hidup bersendi adat, adat bersendi hukum, hukum bersendi kitabullah' memperlihatkan garis asas-asas kehidupan yang mesti diikuti oleh seseorang. Pepatah ini begitu sinonim dengan masyarakat berketurunan Minangkabau khususnya serta juga dipakai oleh suku Melayu yang lain diseluruh Nusantara. Pepatah ini merupakan satu bentuk nasihat agar dipatuhi semasa hidup bermasyarakat.

Sesungguhnya dunia Melayu memang penuh dengan tatacara. Dan tatacara kehidupan dalam dunia Melayu bukannya sembarangan. Hidup di dunia Melayu bersandarkan kepada nasihat, peraturan dan agama. Tidaklah betul kalau dikatakan dunia Melayu tidak bertamaddun. Dunia Melayu telah lama maju dan bertamaddun dengan bersandarkan kepada agama Islam. Sebab itulah disebut 'hukum bersendi kitabullah'. Generasi intelek Melayu sebelum kedatangan penjarah dan penjajah Portugis, Belanda dan Inggeris telah menggariskan panduan hidup masyarakat demi kesejahteraan bersama. Dan peraturan sedemikian masih relevan buat kita zaman berzaman.

Asas utama hidup dalam masyarakat Melayu-Islam ialah nasihat dan agama. Sebab itu kita dapati budaya berleter yang agak menonjol dalam masyarakat sejak dulu lagi. Berleter bukan sembarangan bercakap, merungut atau membebel. Berleter mempunyai unsur nasihat yang banyak. Yang berleter ialah seseorang yang lebih tua atau mempunyai kuasa. Ibu bapa berleter kerana menasihati anak. Ketua jabatan berleter kerana kakitangan cuai dan sebagainya. Ini semua adalah bentuk leteran bervisi menasihat.

Memang penting untuk mendengar nasihat. Kata pepatah jika nasihat tidak didengar, kalau tidak patah, tiat. Ini biasanya merujuk kepada larangan seorang ibu kepada anaknya. Jika anak itu melanggar nasihat maka akan berlaku perkara buruk. Dan nasihat begini sudah tentu terbit dari kehidupan harian yang dilalui si anak yang tidak mendengar nasihat ibunya. Begitulah akibat dari keengganan mendengar nasihat.

Dunia Melayu yang sarat dengan budaya nasihat itu juga ada panduan yang baik untuk pemerintah. Pemerintah hendaklah berlaku adil kepada rakyatnya. Nyawa, maruah dan harta rakyat hendaklah dilindungi. Semua ini berdasarkan kepada ajaran agama Islam. Jika peraturan mudah begini diikuti, tiada sebab akan berlaku kegelisahan dikalangan rakyat. Harta negara adalah harta rakyat. Ianya harus dijaga dan dilindungi dari pembaziran dan salahguna.

Maka dengarlah nasihat yang baik dan bertanggungjawab, bukannya nasihat yang jahat dan merosakkan!.

No comments:

Post a Comment