07 December 2011

Mahu Memperbaiki Diri?

Memperbaiki diri ada bermacam jenis. Sesetengah orang memperbaiki diri secara belajar ke peringkat yang lebih tinggi. Setengah yang lain pula memilih kerjaya baru sebagai jalan memperbaiki diri. Ada yang bertukar kerja. Ada juga yang berhenti kerja untuk memasuki bidang perniagaan. Pendekata banyaklah cara atau kaedah orang memperbaiki diri.

Bagi saya segala macam jalan yang dikatakan memperbaiki diri itu sebenarnya tidak akan membawa kita kemana-mana. Menukar kerjaya bukan bermakna memperbaiki diri. Berhenti kerja makan gaji lalu memasuki dunia perniagaan juga bukanlah memperbaiki diri dalam ertikata yang sebenar-benarnya. Memperbaiki diri membawa konotasi atau jangkauan yang lebih jauh dari semua itu.

Memperbaiki diri ialah mengubah gaya hidup, cara hidup. Secara khususnya ia bermaksud merubah sikap. Memperbaiki diri ialah mendorong dan membawa halatuju hidup kepada sesuatu yang lebih baik, lebih bermakna. Memperbaiki diri menuntut suatu perubahan pada individu. Memperbaiki diri merangkumi unsur-unsur dalaman pada diri seseorang.

Oleh yang demikian jika seseorang itu selama ini boros, dia memperbaiki dirinya secara mulai berbelanja dengan berhemah. Kalau dia sombong, hidung tinggi, maka dia hendaklah merendah diri dan bermuka manis. Kalau dia suka mengumpat misalnya maka hendaklah dia bercakap perkara yang baik-baik. Kalau dia malas, hendaklah dia berusaha. Dia hendaklah keluar dari sikap pemalasnya dan menjadi lebih rajin.

Dalam ertikata lain memperbaiki diri ialah berubah dari sikap atau perangai yang negatif kepada sikap atau perangai bercorak positif. Semua ini memerlukan kemahuan dan kesungguhan. Semua ini tidak akan berjaya tanpa benar-benar dilakukan, tanpa dipaksa-paksa. Ianya mesti lahir dari kesedaran dan kemahuan sendiri, bukan dari orang lain. Keluhuran dan keikhlasan untuk berubah adalah kunci utama dalam perjalanan seseorang memperbaiki dirinya.

Mari kita bertanya kepada diri kita sendiri, adakah kita sebenarnya telah berubah. Adakah kita telah melakukan pembaikan kepada sikap kita, kepada matlamat hidup kita?. Adakah kita masih di takuk lama, berlegar didalam alam angan-angan yang tidak habis-habis?. Masihkah kita kokok berdegar-degar sedangkah ponggong dipenuhi tahi?. Pernahkah kita melakukan muhasabah pada diri kita selama ini?.

Ya, kalau kita mahu berubah hanya kita sendiri yang ada jawapannya!.

No comments:

Post a Comment