29 November 2011

Bila Saraf Bermasaalah...

Bila ada sesuatu masaalah kebiasaannya saya akan tumpukan masa dan seluruh perhatian untuk menyelesaikannya. Saya telah dilatih begitu. Dengan yang demikian apa-apa saja ikhtiar atau jalan akan saya usahakan bagi mengatasi masaalah sebegini. Membiasakan diri secara begini bukannya mudah. Ianya memerlukan kesabaran, ketekunan, kepercayaan, perbelanjaan dan iltizam yang tinggi. Alang-alang berusaha tidak akan sampai kemana.

Begitulah yang saya alami kebelakangan ini. Kecederaan lama bahagian saraf belakang mulai menyerang saya kembali pada september. Sungguh siksa rasanya. Tidur, bangun, duduk, bergerak menghadapi masaalah. Kadang-kadang masaalah itu jadi serious hingga sukar bagi saya untuk ruku' atau sujud dalam solat. Hendak bangun dari tidur mesti hati-hati. Hendak membongkok ada caranya. Nasib baik kaedah-kaedah yang diajar kepada saya oleh fisioterapist di Hospital Kuala Lumpur beberapa tahun lalu masih saya ingati dan amalkan.

Apa yang diajar oleh fisioterapist cukup sekadar agar masaalah itu tidak menjadi berat sangat. Apa yang diajar itu cukup sekadar membantu sewaktu mahu bangun dari tidur atau mengangkat sesuatu. Namun bilamana kesakitan di bahagian belakang lebih dari biasa, saya terpaksa mencari kaedah lain  untuk menyelesaikan masaalah itu. Mana mungkin saya duduk diam di rumah berhari-hari. Mana mungkin saya berjalan bertongkat. Usia saya bukannya usia orang yang perlu bertongkat. Usia saya masih perlu cergas, perlu aktif. Usia saya masih perlu diisi dengan kerja-kerja sosial. Jadi saya perlu atasi masaalah itu. Kata-kata itulah yang sentiasa bermain-main di sanubari saya, dalam fikiran saya.

Meskipun begitu saya mesti menerima kenyataan bahawa saraf saya kembali bermasaalah sepertimana yang saya alami beberapa tahun lampau. Saya juga mesti mengakui bahawa usia saya sedikit sebanyak mempunyai kesan terhadap tahap kesihatan. Walaupun bukan bertaraf warga emas, saya bukanlah lagi berada di zon segar bugar. Saya bukan lagi anggota pengakap yang sering ikuti perkhemahan macam dulu. Kalaupun masih masuk ke hutan dan hulu sungai untuk memancing, saya sudah tidak selincah tahun-tahun lapan puluhan dan sembilan puluhan. Walaupun masih giat terlibat dalam aktiviti kembara kenderaan pacuan empat roda, saya tidak lagi selesa meranduk anak sungai macam dulu. Ternyata usia dan kesihatan mulai mengawal diri saya.

Apakah saya akan biarkan keadaan ini merenggut hidup saya?. Adakah segala kesakitan yang dialami akan dibiarkan memperuk saya di atas katil atau kerusi roda?. Patutkah saya bertemankan tongkat kesana kemari?. Layakkah di usia ini saya hanya melambai-lambai melihat rakan-rakan dari jendela berjoging segar mengelilingi taman?.Tidak malukah saya pada ayah saya yang berumur lebih lapan puluh tahun dan masih selesa berjalan itu?. Ahhhh.

Semua perkara ini mendorong saya 'bangun' dari masaalah saraf itu. Saya perlu atasinya. Saya perlu kembali cergas dan ceria. Saya perlu isikan masa saya di pejabat dan pada tugas lain yang menanti. Saya mesti positif, berusaha dan bertawakkal. Saya tidak mahu masaalah ini mengikat kehidupan harian saya. Saya juga tidak mahu teman dan keluarga sentiasa runsing.

Hasil bantuan teman-teman dan jiran saya diperkenalkan dengan beberapa kaedah rawatan saraf ini. Ada yang mencadangkan saya melakukan rawatan pembedahan di hospital. Ada pula yang membawakan tukang urut. Ada jiran membawa saya menemui seorang sifu berketurunan Cina yang memakai kaedah kung fu merawat saraf ini. Ada teman mencadangkan saya mendapatkan rawatan dari seorang doktor di Cheras. Katanya seorang kenalan beliau telah sembuh dan sudah boleh swing golf sesudah berubat disitu. Ada juga kawan lain memperkenalkan seorang pakar otopedik yang berubat menggunakan  rangkuman kaedah moden dan alternatif.

Yang pasti saya akan menggunakan beberapa kaedah itu satu persatu. Pembedahan adalah kaedah terakhir setelah kaedah lain tidak berkesan. Namun begitu saya tidak akan ke German!. Tidak.

1 comment:

  1. sentiasa berfikiran positif....dalam apa jua keadaan, insyaallah walau dalam kesakitan dan keperitan Allah melapangkan....insyaallah. Semuga Allah sentiasa memberikan ketabahan dan jesteru itu akan memudahkan segala urusan....

    ReplyDelete