06 November 2011

Aidiladha Dan Kita

Selamat menyambut hari raya Aidiladha saya ucapkan kepada saudara sekelian. Moga aidiladha ini membawa makna tersendiri dalam kehidupan kita semua. Aidiladha memang istimewa jika kita mahu meraikannya secara istimewa.

Aidiladha sinonim dengan upacara ibadah qurban iaitu menyembelih lembu, kerbau, kambing dan unta sebagaimana biasa dilakukan di negara kita. Memang meriah upacara ini. Beramai-ramai mengikat lembu kemudian menjatuhkannya sebelum ditumbangkan dan disembelih memang mengujakan. Daging lembu itu kemudiannya dilapah dan disiang ramai-ramai penuh nostalgia. Ah begitu seronok sekali.

Bagi yang belum pernah ikut serta dalam majlis qurban, ambillah peluang itu tahun ini. Kalau tidak melaksanakan qurban cukuplah sekadar turut melapah, menyiang dan mengagih-agihkan daging qurban itu sebagai permulaan. Saudara akan menjadi kasih kepada aidiladha jika saudara turut serta begini. Tahun depan ambillah bahagian dalam melakukan qurban. Satu bahagian berharga sekitar rm400 sahaja. Kalau kereta bernilai puluhan atau ratusan ribu boleh dibeli, dibayar secara ansoran setiap bulan, masakan setahun sekali tidak boleh laksanakan ibadat qurban. Tentulah boleh bukan?.

Aidiladha mengajar kita erti merancang. Rancanglah apa yang akan dilakukan agar sambutannya lebih bermakna. Aidiladha bukan sekedar untuk bercuti atau pergi ke masjid atau surau bersolat sunat. Ianya lebih dari itu. Ianya amat istimewa, amat berharga.

Sekali lagi, selamat meraikan aidiladha, maaf lahir batin.

No comments:

Post a Comment