15 November 2011

Tamakkah Atau Apa?

Kita sering dengar bagaimana peritnya kehidupan disesetengah tempat. Kita juga selalu mendengar bagaimana bencana kemarau telah menyebabkan kebuluran yang dahsyat. Kita acapkali dipaparkan bagaimana sengsaranya kehidupan sesuatu keluarga atau orang tertentu. Semua ini sering kita dengar, kita lihat dan kita baca.

Bila berlaku kebuluran atau bencana kita dihidangkan pula dengan berita bagaimana orang berebut-rebut mendapatkan makanan atau bantuan. Sungguh menyedihkan hati bilamana melihat tolak menolak berlaku, hanya untuk mendapatkan makanan atau bantuan tersebut. Ini dapat kita fahami kerana naluri manusia memang begitu, suka berebut-rebut kalau dalam kesusahan atau kesempitan. Orang mudah jadi histeria. Orang hanya fikir soal atau kepentingan sendiri. Jadi tidak hairanlah kalau berlaku rebut -merebut, bertolakan, pijak- memijak,maki-hamun dan sebagainya.

Yang sedikit menghairankan kita ialah kelakuan berebut-rebut ini bukannya berlaku dalam keadaan kebuluran. Yang hairannya ia bukan berlaku sesudah sesuatu malapetaka menimpa. Sungguh pelik bilamana ianya berlaku bukan dikalangan orang yang kebuluran, orang miskin atau orang yang baru dilanda bencana. Ianya berlaku dalam suasana negara yang kaya, dikalangan orang yang dikatakan menyanjung tinggi budaya dan agama.

Sebab itu kita hairan melihat ramai orang berebut sesuatu jawatan atau sesuatu kedudukan. Perkara ini bukan sahaja berlaku di negara kita tetapi dimana-mana jua. Orang berebut apa saja. Kadang-kadang orang dewasa juga berperangai macam kanak-kanak berebut gula-gula. Berebut-rebut rupa-rupanya adalah perangai semulajadi manusia tanpa mengira miskin atau kaya.

Kalau si miskin berebut-rebut bolehlah kita katakan berpunca dari kemiskinannya. Itu memang boleh dianggap wajar. Tapi bila yang kaya-raya berebut berbagai benda itu namanya tamak, namanya haloba, namanya gila kuasa. Berebut begini risikonya tinggi, ada yang sanggup melakukan apa saja demi mencapai hasrat atau cita-cita. Berebut begini meninggalkan korban yang bukan sedikit. Kadang-kadang maruah diri dan keluarga melayang, malahan ada yang lebih dari itu. Semuanya berlaku kerana perebutan tadi.

Sukar untuk mengubati penyakit suka berebut ini. Kalau kanak-kanak berebut orang yang lebih dewasa boleh melarang. Tunjuk muka bengis dan kuatkan suara sudah cukup untuk meredakan perebutan yang berlaku dikalangan kanak-kanak. Tapi kalau yang berebut itu orang dewasa nampaknya memang agak sukar untuk diselesai atau dikendalikan. Kalau yang direbutkan itu pula adalah bersangkut dengan kuasa, maka keadaannya menjadi lebih rumit.

Orang dewasa ini sensitif, malahan egonya tinggi. Demi untuk berebut dia sanggup berhabis duit. Kalau hendak dibawa berunding bukannya mudah. Macam-macam karenah dan alasan akan diberikan. Kadang-kadang ada orang sanggup mengambil apa saja risiko hanya kerena mempertahankan egonya. Ada orang sanggup mati kononnya kerana mempertahankan prinsip, sedangkan dia sebenarnya hanya berebut, tidak lebih dari itu.

Penyakit begini sukar diubat. Dunia berperang hanya kerana perebutan, kerana tamaknya manusia. Kerana tamaklah orang sanggup mengambil hak orang lain walaupun poket sendiri sudah penuh. Sebatlah walaupun poket sudah sendat, selagi terdaya, selagi berkuasa!.

No comments:

Post a Comment