03 November 2011

Hutang Dan Kehidupan

Hutang sudah jadi sebahagian dari kehidupan, apalagi kehidupan dizaman moden ini. Rata-rata orang berhutang, hanya jumlah hutangnya sahaja yang berbeza-beza. Ada orang hutang sedikit, ada yang hutang banyak. Sukar juga hendak dicari orang yang tidak berhutang, kalau adapun mungkin kanak-kanak yang masih belum tahu apa-apa.

Secara umumnya hutang sudah menjadi seperti cara hidup. Iklan dalam media masa menggambarkan orang yang berhutang sebagai mempunyai 'kelas' dalam hidupnya. Pengguna kad kredit platinum ditonjolkan sebagai seorang yang amat berjaya dalam hidup dan mampu berhutang dalam jumlah yang tinggi. Kemampuan berhutang adalah dianggap sebagai simbol status seseorang. Tabiat berhutang digalakkan dengan berbagai cara, secara halus atau secara jelas.

Itulah sebabnya budaya berhutang semakin menjadi-jadi. Orang berhutang bukan kerana keperluan. Orang berhutang bukan kerana terpaksa. Orang sekarang berhutang kerana baginya hutang adalah jalan mudah. Dia berhutang untuk membeli sesuatu yang kadang-kadang langsung tidak perlu. Dia berhutang hanya kerana dengan berhutang dia boleh memiliki apa saja yang diinginkan. Dia berhutang kerana dia fikir mampu untuk membayar hutangnya.

Jika berhutang kerana membeli rumah atau kenderaan mungkin boleh dikira wajar. Tanpa berhutang memang sukar memiliki rumah dalam keadaan sekarang. Memang betul kalau kita menabung secara tekun, akhirnya kita akan mampu membeli rumah tanpa perlu berhutang. Memang betul dengan menabung kita boleh memiliki kereta idaman. Tetapi pengalaman menunjukkan bahawa kenaikan harga rumah amat tinggi. Sebuah rumah yang berharga RM300,000.00 sekarang sepuluh atau lima belas tahun lagi akan naik harganya menjadi dua atau tiga kali ganda. Tentulah tabungan kita masa itu masih tidak cukup untuk membeli rumah sedemikian.

Jadi, berhutang untuk membeli rumah bagi saya bukan saja patut malahan merupakan tindakan bijak atas alasan diatas. Menunggu sehingga harga rumah naik berkali ganda kerana enggan berhutang sekarang tentulah kurang cermat. Hutang kerana membeli rumah untuk tempat tinggal keluarga adalah lebih baik dari terus menyewa untuk masa yang lama.

Yang menjadi masalah di negara kita ialah kegilaan berhutang yang telah membudaya, lebih-lebih lagi dikalangan eksekutif muda. Mereka berhutang bukan kerana keperluan tetapi lebih kepada mengejar cara hidup mewah. Hutang dibuat atas perkara yang tidak perlu. Hutang dibuat hanya untuk bergaya. Hutang koperasi, hutang bank dan hutang along sudah jadi amalan hidup dan perkara biasa. Sebab itu bila ada lapuran akhbar tentang jumlah orang bangkrap dikalangan golongan muda semakin bertambah naik tidaklah menghairankan. Itu mungkin hanya sebahagian kecil dari jumlah sebenar golongan muda yang mengalami bebanan hutang di negara kita.

Saya dijemput minggu lalu oleh saudari Ida Harlina, pengerusi Majlis Belia Wilayah Persekutuan untuk turut berbincang soal keberhutangan generasi belia yang agak mencemaskan. Ida adalah kenalan baik semasa saya masih aktif dalam gerakan belia sebelum ini. Memang saya berhasrat untuk hadir namun tugas mendesak lain disaat akhir menghalang kehadiran saya dalam majlis berkenaan. Walaupun begitu saya pasti masalah keberhutangan begini sekarang sudah serious sehinggakan wacana sebegitu diadakan. Suka atau tidak suka kita mesti akui bahawa tabiat berhutang mulai menjadi satu penyakit dan masalah kepada negara.

Selain daripada belia, orang dewasa atau sesiapa sahaja suka berhutang, negara juga berhutang. Secara logiknya negara terpaksa berhutang ialah untuk membiayai pembangunan atau menampung kos atau hal lain. Negara pula kalau berhutang bukannya sedikit, mungkin ratusan atau ribuan juta. Yang menanggung semua hutang ini ialah rakyat, termasuk anak-anak kecil. Demikian beratnya hutang negara, setiap dari kita menanggungnya. Apakah hutang negara itu wajar atau tidak, itu soal lain. Kalau individu boleh bangkrap kerana hutang, negara juga boleh mengalaminya. Pendekata hutang lebih banyak buruk dari baiknya.

Sesungguhnya orang yang betul-betul gembira ialah orang yang tiada hutang. Negara yang betul-betul kaya adalah negara yang bebas dari hutang!

No comments:

Post a Comment