04 November 2011

Menghadapi Karenah Hutang

Bila kita berhutang banyak karenah yang perlu dihadapi. Sesiapa jua yang berhutang atau pernah berhutang tahu asam garam dan gelojak jiwa setiap masa. Berhutang bermakna bermasalah, apa lagi kalau jumlah hutang itu besar. Masalah sebenar akan muncul bilamana hutang berjadual tertunggak bayarannya akibat musibah yang kita alami atau pendapatan kita terjejas atas sesuatu sebab.

Begitulah yang terjadi kepada saya beberapa tahun yang lalu. Saya benar-benar tertekan menghadapi tunggakan hutang perniagaan dan pembelian harta. Anak yang sakit kronik memaksa saya nekad menjaganya dihospital hampir dua tahun. Dari situlah bermulanya masalah sebenar saya dengan karenah hutang. Sungguh ianya suatu pengalaman yang mencemaskan, menggoncang keimanan, merobek perasaan.

Dari pendapatan bulanan yang amat selesa sebelumnya, tiba-tiba aliran tunai saya terjejas teruk. Simpanan yang ada hanya bertahan untuk sekitar setahun sahaja. Untuk menjual tanah-tanah yang saya miliki bukanlah begitu mudah. Bila orang tahu kita berada dalam keadaan susah, dia mulai tekan harga walaupun dia adalah kawan kita sejak lama. Bila kita susah barulah timbul wajah sebenar 'kawan' kita. Harga tanah yang bernilai tinggi mahu dibelinya dengan harga yang tidak munasabah, bayangkanlah betapa sakitnya hati dalam keadaan itu.

Tidak cukup dengan itu telah timbul lagi beberapa masalah lain. Kad kredit saya mencecah hutang sebanyak RM25000, iaitu jumlah maksimum untuk kad itu. Membayar 5% hutang kad kredit bererti RM1250 setiap bulan. Hutang kereta, hutang beli harta, bayaran bil, yuran pengajian anak juga mencecah ribuan ringgit setiap bulan. Semua ini mesti ditanggung tanpa kecuali. Semua mesti dibayar setiap bulan. Sewa pejabat dan gaji pekerja juga mesti terus dibayar. EPF, Socso dan cukai pendapat mesti dibereskan seperti biasa.

Jadi macam mana mahu dibayar kalau pendapatan tidak seberapa. Gaji pekerja masih mampu dijelaskan walaupun kadang-kadang lambat. Bila bank talipon, gelabah satu macam. Akhirnya saya enggan mengangkat talipon. Handphone sentiasa ditutup. Saya jadi phobia bila mendengar deringan talipon pejabat. Sungguh menyiksakan. Hidup rasa bagai diburu. Terasa semacam satu ketakutan pula. Saya sentiasa gelisah. Risau menjadi-jadi.

Mujurlah ada seorang kawan yang pernah mengalami keadaan diburu hutang seperti saya alami. Kawan itu menasihatkan supaya saya mengangkat talipon dan menjawab. Saya lakukan sebagaimana dinasihatkan. Saya berjanji membayar seminggu atau dua minggu. Bila saya gagal bayar, mereka talipon lagi dan lagi. Saya terus berjanji dan berjanji. Untungnya sebelum itu rekod bayaran saya bagus. Ada pegawai bank yang tahu masalah saya. Lalu mereka berikan saya peluang membayar.

Alhamdulillah saya sudah berjaya menyelesaikan kesemua hutang lapuk. Cukai pendapatan juga sudah berjaya dibayar tunggakannya. Kad kredit selesai, kecuali hutang baru. Otak sudah lega bila hutang berjadual dapat kembali dibayar secara teratur tanpa tunggakan, meninggalkan sedikit sahaja lagi baki untuk diselesaikan sepenuhnya. Dunia rasa kembali bermakna. Nafas sudah tidak semput. Tidur sudah lena. Mimpi menjadi semakin bagus dan mengasyikkan. Allah kembalikan hampir segalanya kepada saya. Syukur.

Nasihat saya kepada sesiapa yang diburu hutang agak mudah. Hadapilah hutang itu, jangan lari darinya. Mesti berniat dan berusaha membayar apasaja hutang. Jangan takut. Ceritakan kepada pemberi hutang apa sebenarnya masalah kita. Cari jalan penyelesaian. Tapi kalau hutang sama along saya tidaklah tahu macam mana mahu mengatasinya. Saya kira sesiapa berhutang dengan along memang mencari masalah. Tiada formula fasal along kecuali bayar sepenuhnya sebagaimana dia kehendaki.

Pengalaman diburu hutang memberi beberapa pelajaran. Pertamanya, jangan sedap berhutang walaupun secara logiknya kita amat mampu membayarnya. Kedua, bila kita susah kawan-kawan semua lari. Ketiga, bila berhadapan dengan hutang yang bermasalah, kita mesti lebih kuat untuk menghadapi hidup. Jangan pening kepala, hadapilah hutang itu. Keempat, potong segala perbelanjaan yang tidak perlu. Kalau ada tugasan diluar jangan bawa kereta, naik bas atau tren. Lupakan kapalterbang, lupakan lunch di hotel. Jangan lari dari tuhan.

Sesekali beleklah dompet kita. Tengok berapa wang ada didalamnya kalau kita terasa hendak berbelanja. Kalau ada kad kredit tinggalkan saja di rumah. Berurus hanya dengan tunai walaupun orang kata kita kuno dan ketinggalan zaman. Biarlah apa orang hendak kata asalkan hutang tidak mengejar kita!.

No comments:

Post a Comment