25 November 2011

Bila Anakku Pulang Kampung

Sudah bermula musim cuti sekolah yang panjang. Dan serentak dengan itu jugalah kenduri kahwin terdapat dimerata-rata sehinggakan tidak mampu kita hadiri kesemuanya. Jemputan untuk menghadiri kenduri kahwin dimusim cuti persekolahan begini memang jenuh. Hendak menolaknya payah.

Awal pagi tadi saya menerima panggilan telefon kawan karib saya semenjak sama-sama belajar di Universiti Malaya dulu. Dia yang sekarang ini menjadi Datuk Bandar di sebuah bandaraya di negara kita menjemput saya dan keluarga hadir majlis perkahwinan anaknya pertengahan disember nanti. Bagus juga hadir, nanti boleh jumpa ramai geng-geng lama yang sama-sama hidup sebagai anak orang kampung semasa belajar dulu. Khabarnya ramai yang sudah berkepala botak, perut buncit dan macam-macam lagi. Ramai yang sudah jadi orang besar.

Saya berdoa agar saya betul-betul pulih untuk membolehkan saya hadir. Teringin juga hendak melawat sepupu-sepupu saya yang masih tinggal di kampong asal ayah. Sungguhpun mereka ini kebiasaannya akan berkunjung ke rumah ayah semasa hari raya, kadang-kadang saya tidak sempat bertemu dengan mereka. Inilah sepupu-sepupu yang selalu menjaga saya sewaktu kecil dan remaja dulu. Saya sedikit nakal namun mereka amat toleran dengan saya. Tersenyum lebar saya bila mereka menceritakan karenah saya masa main gasing, wau, lastik atau tangkap burung. Mereka juga gembira saya yang dahulunya takut hantu sekarang ini boleh jadi orang!.

Rumah ibu-ibu saudara dan bapa-bapa saudara saya memang di kawasan pendalaman berbanding ayah yang tinggal tidak jauh dari bandar. Sebab itu bila pulang kampung asal ayah, saya betul-betul enjoy. Mencari telur tuntung di tebing Sungai Muda memang menyeronokkan. Pagi-pagi lagi kami akan terhendap-hendap diatas pasir tebing sungai mencari kesan tuntung bertelur. Sungguh enak telurnya. Sekarang ini khabarnya tuntung sudah langka, telurnya sukar didapati. Ada juga orang kata tuntung merajuk melihat manusia menceroboh habitat mereka sesuka hati. Di kampung asal ayah  sekarang sudah jarang-jarang kedapatan kelibat tuntung.

Hidup di bandaraya dalam suasana moden tidak melunturkan nostalgia begitu. Saya akui memang sukar memadamkan pengalaman serba manis itu dari kotak memori saya. Jadi bilamana anak saya mengikut bapa saudaranya pulang kampung tadi, kenangan lama itu kembali berlari-lari dalam ingatan saya. Saya berharap anak itu dapat menikmati dan melalui sedikit sebanyak pengalaman sepertimana yang telah saya nikmati dan lalui.

Sesungguhnya hidup ini perlu kaya dengan pengalaman. Pangkat dan wang ringgit tidak cukup tanpa pengalaman hidup. Sebab itu pengalaman amat penting. Ada baiknya mendedahkan anak-anak kepada realiti hidup, bukan sekedar tahu semuanya ada, semuanya disediakan oleh ibubapa. Bagus juga sesekali mereka melihat peri kehidupan sebenar, bukannya bertapa berjam-jam dihadapan komputer dan handphone main game yang tidak pernah tamat!.

No comments:

Post a Comment