21 November 2011

Urut Tradisi

Ramai orang tahu apa itu urut. Ada orang memanggilnya berurut, mengurut, memicit, menggosok, pijat atau yang terbaru disebut masaj. Semua sebutan itu merujuk kepada teknik merawat badan menggunakan tangan atau kaki tukang urut. Dan sudah menjadi kelaziman mengurut itu memerlukan ketekunan dan kemahiran untuk melakukannya untuk mengelak mudarat kepada badan yang diurut.

Setiap bangsa di dunia ini mempunyai sejarah dan kaedah mengurut masing-masing. Oleh kerana hal itu walaupun bertujuan yang sama, cara mengurut berbeza dari satu bangsa ke satu bangsa. Sesetengah bangsa atau etnik mengamalkan jampi serapah tertentu sebelum, semasa atau sesudah proses urutan dijalankan. Sesetengahnya pula menggunakan minyak tertentu atau herba sebagai sebahagian dari proses urutan. Malahan ada pula yang menggunakan wap atau bahan pemanas untuk memberi kesan lebih baik kepada urutan.

Bila disebut urutan tradisional ianya bermaksud teknik mengurut menggunakan tangan dan minyak mengurut. Ini dilakukan untuk membezakan urutan berkenaan dengan urutan moden, termasuk fisioterapi. Urutan tradisional memerlukan kemahiran dan kesabaran yang tinggi. Oleh itu tukang urut bukanlah sebarang orang. Beliau mestilah dari keturunan tukang urut atau belajar kemahiran mengurut dari orang yang layak. Mengurut bukan boleh dikerjakan sembarangan orang atau pakai tangkap hentam sahaja.

Jadi seandainya kita ingin berurut, bertanyalah dulu sebelum badan kita diserahkan untuk diurut. Biasanya orang yang pernah berurut dengan seseorang akan rekomen sama ada si tukang urut itu bagus atau tidak, boleh dipercayai atau tidak. Dan pada kebiasaannya tukang urut tradisional memang ramai pengunjung yang mendapatkan perkhidmatan dari beliau. Tanpa perlu mengiklan atau 'pasang kaki', tukang urut yang bagus akan sentiasa dikunjungi oleh 'pesakit' yang datang dari berbagai tempat setiap masa.

Di rantau sebelah sini hanya ada dua jenis urut tradisional yang masih diamalkan secara meluas iaitu urutan tradisional Melayu/Indonesia dan urutan tradisi Thai. Secara globalnya urutan tradisional Thai lebih mendapat perhatian dan diamalkan oleh pelbagai bangsa. Ianya menjadi antara 'eksport' terkenal Thailand selain dari tomoi (kick boxing), tomyam dan beras. Urutan tradisional Thai@Siam ini boleh didapatkan dibanyak negara malahan boleh dipelajari secara on-line.

Berbanding urutan tradisional Thai, urutan tradisional Melayu/Indonesia hanya berkembang luas di Malaysia, Singapura, Brunei, Indonesia dan selatan Thailand. Urutan yang mempunyai pelbagai versi itu memang masih popular di negara kita walaupun perkhidmatan fisioterapi sudah agak lama diperkenalkan. Secara umumnya perkhidmatan urutan tradisional masih diterima dengan baik oleh masyarakat tanpa mengira status sosial atau umur seseorang.

Mengurut memang bagus terutama bila badan atau mana-mana anggota badan mempunyai masaalah. Mengurut dapat memulihkan anggota yang terseliuh atau sesudah wanita melahirkan anak. Mengurut juga dapat menyegarkan badan yang lesu akibat penat bekerja dan sebagainya. Mengurut akan membolehkan darah berjalan dengan lancar. Itulah diantara beberapa faedah yang didapati dari amalan urut tradisional. Sebab itu kaedah ini masih digemari ramai walaupun selalunya proses mengurut memerlukan kita menahan sakit semasa urutan dijalankan.

Namun begitu terdapat penyalahgunaan kaedah mengurut sehinggakan ada orang yang terpedaya dengan khidmat urut yang ditawarkan. Mengurut digunakan untuk menipu pelanggan, malahan ada yang melibatkan ugutan dan sebagainya. Ini tidak termasuk sendiket pelacuran yang ditawarkan dengan berselindung disebalik perkhidmatan urut. Kegiatan beginilah yang menyebabkan sesetengah orang memandang serong kepada kerjaya mengurut. Sebab itu kita kena agak berhati-hati bilamana ingin mendapatkan khidmat urut.

Walau apapun, bagi saya kita tidak perlu takut untuk berurut jika keadaan memerlukan kita berbuat demikian. Ayuh...

No comments:

Post a Comment