27 November 2011

Menduga Nasib

Telah acapkali saya menerima emel dan mesej facebook dari luar negara. Ada emel atau mesej berkenaan agak menarik secara sekali pandang. Emel atau mesej facebook tersebut kebanyakannya datang dari luar negara dengan menggunakan bahasa Inggeris yang tidak teratur dan salah nahunya. Ada juga yang berbahasa Indonesia bertaraf sekolah menengah rendah.

Kesemua emel atau mesej facebook itu hanyalah mengarah kepada dua subjek utama iaitu sama ada mendapat hadiah tertentu atau ingin berkenalan kononnya bapa atau ibu si pengirim berasal dari Malaysia dan si pengirim ingin datang ke Malaysia lalu perlu berkenalan dengan seseorang disini. Sekali imbas ianya amat menarik. Sekali imbas ianya satu tawaran yang tidak patut dilepaskan. Lagi menarik ialah si pengirim berdarah kacukan Inggeris, seorang gadis yang kelihatannya jelita.

Pernah juga saya menerima panggilan telepon yang katanya dibuat dari Hawaii. Saya melayan panggilan itu seketika bagi tujuan memastikan lenggok bahasa Inggeris yang digunakan oleh si pemanggil. Tentu kena bersabar dan bercakap dengan tenang bila kita berhadapan dengan situasi begini. Bila saya katakan kepadanya bahawa bahasa Inggeris yang dipakainya adalah seperti dipakai orang Filipina, si pemanggil terus meletakkan gagang telepon!.

Saya juga pernah melayan emel yang dikirimkan. Kononnya saya dipilih untuk menerima hadiah sejumlah 500,000 pound sterling. Ada juga yang memaklumkan saya mendapat USD 1 juta dan meminta saya menghubungi orang atau nombor tertentu dengan memberikan butir akaun saya untuk diberikan hadiah berkenaan. Kelihatannya ini amat menarik. Siapa tidak mahu wang percuma sebegitu banyak?. Siapa tidak mahu menunggu ketibaan seorang wanita dari luar negara yang sangat-sangat mengharapkan bantuan untuk mencari keluarganya di negara kita?.

Bila satu daripada pengirim emel itu mulai seronok, saya katakan secara halus kepadanya agar 'now you can go and fly kites', dia nampaknya tidak memahaminya. Dalam bahasa Melayu ianya bermaksud 'awak pergi main layang-layanglah', namun dalam bahasa Inggeris ianya membawa makna yang lebih dalam dari itu. Oleh kerana si pengirim terfikir saya sudah termakan umpanannya, maka saya terus tidak melayan lagi emel dan mesej sedemikian.

Yang lebih menarik ialah bila saya ditawarkan untuk diberi sejumlah wang yang besar. Lalu saya menjawab yang saya ada wang yang lebih besar dari itu. Saya ucapkan tahniah kepadanya kerana dia saya pilih untuk menerima wang yang akan saya berikan. Saya meminta dia memberikan saya nombor akaunnya dengan segera kepada saya. Sudah tentu si pengirim emel atau mesej itu tidak membalas 'tawaran' saya, dan segalanya terhenti disitu.

Bila saya membaca berita akhbar berkaitan seseorang di negara kita tertipu sejumlah wang atau dijadikan 'keldai dadah', saya tertanya-tanya kenapa ini boleh berlaku?. Pandir sangatkah si penerima emel, mesej talipon atau facebook sehinggakan tidak dapat membedakan antara 'perangkap penipuan' dengan tawaran yang betul? Rakyat kita yang tertipu itu adakah terlalu gelojoh atau terlalu terperanjat boleh menjadi kaya dengan tawaran sebegitu?.

Tidakkah terfikir yang siapakah yang akan memberi wang begitu banyak secara percuma tanpa ada udang di sebalik batu?. Jika benar si pengirim mesej itu bapanya seorang ahli perniagaan antarabangsa yang berjaya dan menetap di London, adakah logik si anak ini tidak pernah datang ke Malaysia sedangkan umurnya sudah 26 tahun?. Adakah masuk akal bila seseorang yang tidak kita kenali menghantar mesej agar kita menunggunya di KLIA kerana ada barang dialamatkan kepada kita?.

Bagi saya semua ini menggambarkan sifat pandir sesetengah 'mangsa' penipuan sebegitu. Bagi saya ini juga gambaran gilanya sesetengah orang untuk kaya dengan mudah. Bagi saya ini adalah bentuk penipuan yang boleh dihindarkan sekiranya seseorang yang menerima tawaran sebegitu tidak terlalu gelojoh. Ianya hanya suatu logik mudah iaitu tiada sesiapa yang akan memberikan kita wang atau hartanya begitu sahaja dengan percuma. Rupa-rupanya Skim Pak Man Telo telah muncul dalam bentuk baru dan lebih mengasyikkan!.

Aduh sungguh kasihan bangsaku.

No comments:

Post a Comment