07 November 2011

Korban Demokrasi

Di negara yang mengamalkan sistem demokrasi seperti Malaysia segalanya dituntut bebas. Bukan sekadar pilihanraya, perkara-perkara lain juga seharusnya bebas berdasarkan konsep demokrasi. Demokrasi mensyaratkan kebebasan, kesaksamaan dan ketelusan pemerintahan.

Benarkah demokrasi berpaksikan bebas lepas tanpa ada sebarang sekatan? Betulkah demokrasi tulin membolehkan tiap individu menikmati kebebasan mutlak untuk melakukan apa saja biarpun perlakuan itu melanggar asas budaya dan norma agama kehidupan seharian masyarakat? Begitukah apa yang dikatakan demokrasi?.

Setelah 54 tahun merdeka kita seperti masih tercari-cari erti sebenar demokrasi. Kita masih teraba-raba. Kita masih songsang dan berserabut bilamana berhadapan dengan tuntutan 'demokrasi sebenar' dari mana-mana golongan, pertubuhan atau puak. Terlalu goyah pendirian kita mengenai demokrasi. Terlalu dangkal pemahaman kita berkaitan demokrasi. Sebahagian rakyat menganggap demokrasi bererti boleh melakukan apa saja tanpa orang lain perlu ambil peduli. Sebahagian yang lain mengambil demokrasi sekadar dalam perjalanan pilihan raya, yang lainnya tidak.

Bagi saya demokrasi negara ini telah dinukilkan dengan baik didalam Perlembagaan Persekutuan. Segala ciri negara yang mengamalkan sistem demokrasi boleh disemak dan dipakai sebagaimana Perlembagaan menetapkannya. Asas-asas kebebasan individu yang dipahatkan kedalam semangat Perlembagaan cukup untuk melayarkan bahtera demokrasi negara. Dan sudah semestinya asas budaya dan kehidupan beragama rakyat negara ini telah diambil kira semasa Perlembagaan digubal.

Mana-mana individu, pertubuhan atau puak yang menuntut sesuatu kebebasan melampaui asas budaya dan kehidupan beragama rakyat ternyata melakukan perbuatan melanggar demokrasi itu sendiri. Bukankah antara asas utama demokrasi ialah suara majoriti? Dan adakah majoriti rakyat negara ini mahukan kegiatan atau perbuatan yang melanggar asas budaya dan agama dibenarkan? Jawapannya tentulah tidak.

Janganlah keghairahan berdemokrasi membikin negara menjadi korban kepada tuntutan apa saja yang bertentangan dengan budaya dan amalan agama majoriti rakyat. Janganlah kerana ingin popular menjelang pilihanraya kita biarkan tuntutan songsang mana-mana golongan tanpa bantahan. Demokrasi juga membolehkan kita membantah dan membangkang sesuatu yang boleh meruntun kehidupan rakyat terbanyak ke arah malapetaka.

No comments:

Post a Comment