13 November 2011

Merubah Kehidupan

Saya sering ditunjukkan rumah-rumah cantik dan sederhana besar sewaktu melawat beberapa bandar dan kampung di Indonesia. Bila ditanya kepada rakan-rakan atau pemandu pelancung yang mengiringi saya mengenai siapa pemilik rumah berkenaan dengan mudah mereka menjawab 'orang kita yang kerja di Malaysia'.

Hal inilah yang membuatkan saudara-mara disebelah isteri saya begitu teringin hendak datang bekerja di negara kita. Mereka sering menalipon. Sebahagiannya datang sendiri dengan feri melalui Kukup di Pontian Johor. Sebahagiannya tiba-tiba saja muncul dengan teksi dihadapan rumah mertua saya dan minta dibayarkan tambang teksi berkenaan. Demikianlah yang terjadi hasil dari hasrat mereka ingin merubah kehidupan.

Kalau kita singgah di Batam, Tanjong Balai, Kuala Tungkal, Medan, Aceh atau dimana sahaja kita pasti bertemu mereka yang pernah bekerja di negara kita. Mereka ini lebih mahir selok-belok imegresen negara kita. Malahan ada yang tahu pegawai tertentu suka apa dan sebagainya. Bertemulah dan berbuallah dengan 'mantan' tenaga kerja Indonesia ini untuk kita dapatkan informasi yang tidak kita dapati di negara kita. Apakah 'informasi' itu benar atau berasas memang tidak dapat ditentukan. Yang pastinya informasi sebegitu amat menarik untuk diselidiki lanjut.

Ada juga 'bakal' TKI yang menunggu di pelabuhan yang saya sebutkan tadi selama beberapa hari. Mereka ini menginap di penampungan menunggu masa untuk diberangkatkan ke Malaysia. Mereka menunggu masa dan ketika yang sesuai untuk menaiki 'bot pancung' ke Malaysia. Sebahagiannya datang secara 'gelap' untuk bekerja di negara kita. Hasrat untuk merubah kehidupan membuatkan mereka sanggup melakukan apa saja dan mengatasi apa jua rintangan. Mereka sanggup berada bertahun-tahun disini bekerja dan bekerja.

Hasil bekerja disinilah TKI ini menghantar pulang wang yang bukan sedikit jumlahnya. Wang tersebut digunakan untuk membayar hutang, membina pesanteren, mengongkosi pelajaran, membeli kebun, membina rumah dan sebagainya. Wang yang diperolehi dengan keperitan dan tenaga empat kerat ini ternyata cukup bermakna buat mereka. Wang ini cukup bernilai. Dengan menggadai nasib ditangkap pihak berkuasa Malaysia, mereka lakukan itu demi untuk keluar dari perangkap kemiskinan di desa-desa Indonesia.

Sayangnya semangat begini sudah tiada lagi dikalangan rakyat kita sendiri. Semangat untuk merubah nasib kepada yang lebih baik telah hilang entah kemana. Anak-anak muda kita menjadi terlalu leka dengan kesenangan hidup. Bagi mereka ada ibu bapa yang akan menanggung itu dan ini. Rakyat kita menjadi semakin malas. Anak muda Melayu, Cina atau India hampir sama sahaja. Tidak ramai yang sanggup bekerja keras di ladang, bengkel atau estet. Ramai yang berminat hanya pada kerja 'bersih' seperti di kedai makanan segera atau kedai menjual handphone di pusat-pusat membeli-belah.

Rakyat kita jadi amat manja. Hiburan menjadi tarikan utama. Ramai yang sudah tidak mahu belajar tinggi. Ramai juga yang terpengaruh oleh dadah. Sikap negatif dalam hidup nampaknya sudah mulai menguasai minda masyarakat. Kehidupan bermewah-mewah menjadi pilihan tanpa menghitung apa akibatnya.

Saya amat bimbang dengan fenomena ini. Rakyat kita tiada ketahanan. Rakyat kita seperti tiada halatuju dalam kehidupan. Ramai yang manja dan lembek. Kalau berlaku perang macam mana ya?

No comments:

Post a Comment