17 November 2011

Airmata Pattani 3

Nasib yang menimpa Pattani tidak jauh bezanya dengan Palestin. Sebuah negara merdeka dan berdaulat menjadi mangsa perluasan kuasa negara jirannya yang lebih kuat. Akibatnya ramai rakyat menjadi pelarian, mengungsi ke negara lain demi meneruskan hidup.

Yang membezakan dua negara itu ialah pelarian Palestin masih ramai yang menduduki kem-kem pelarian di Jordan, Syria, Lubnan malahan di Tebing Barat dan Semenanjung Ghaza. Pelarian bersesak-sesak menghuni kem-kem yang didirikan sejak puluhan tahun lalu. Bantuan kemanusiaan terutamanya makanan asas masih menjadi sumber bagi pelarian mengisi perut. Ada yang berulang-alik ke Israel untuk bekerja walaupun terpaksa berhadapan dengan pelbagai peraturan dan sekatan. Sungguhpun hidup sebagai pelarian, orang Palestin masih memiliki kewarganegaraan Palestin dan mempunyai pemerintahan pusat yang dikepalai oleh PLO dan Hamas.

Orang Pattani agak berlainan. Tiada satu pertubuhanpun yang boleh dikira sebagai mewakili mereka. Tiada juga kem pelarian Pattani sama ada di Kedah, Kelantan, Perlis, utara Perak atau dimana saja. Pelarian-pelarian awal Pattani telah menjadi warganegara Malaysia, Indonesia atau Arab Saudi. Mereka telah sebati dengan rakyat tempatan khususnya di Malaysia. Oleh kerana mereka ini berbangsa Melayu beragama Islam, assimilasi mereka dengan penduduk kawasan mereka berhijrah menyebabkan identiti Pattani seolah-olah lenyap terus. Kalau adapun yang tinggal ialah dialek Pattani yang masih boleh didengar misalnya dikalangan generasi berumur di Baling, Sik dan Lenggong.

Oleh hal yang demikian identiti orang Pattani yang lebih awal berhijrah ke Semenanjung memang sukar diketahui. Yang ada kini cuma anak cucu yang tiada lagi apa-apa nostalgia atau rasa cinta kepada negara asal mereka itu. Malahan sebahagian dari anak cucu orang Pattani ini merasa malu untuk mengakui bahawa dia keturunan Melayu Pattani walaupun ada diantara mereka menjadi orang kaya dan pembesar di Malaysia!.

Generasi baru orang Pattani di Malaysia kebanyakannya terlibat dengan perniagaan tomyam dan lain-lain perniagaan dan perusahaan di negara kita. Mereka inilah yang memakai kereta, kebanyakannya pacuan empat roda, bernombor pendaftaran di Thailand yang dapat kita temui di seluruh Semenanjung. Mereka ini bukanlah pelarian dalam ertikata sebenarnya. Mereka hanya berniaga, tidak lebih dari itu. Sebahagian dari mereka ini sudah tidak boleh lagi 'cakap Nayu' (Melayu) walaupun masih bangga dan mengaku Melayu.

Enam juta orang Melayu di selatan Thailand (baca : Pattani) bukanlah kecil bilangannya untuk diambil mudah oleh Bangkok. Airmata Pattani tidak boleh dibiarkan begitu sahaja oleh pemerintahan pusat di Thailand. Dizaman tuntutan demokrasi dan hak asasi yang semakin mendapat tempat di negara itu, untung nasib warga Pattani, Narathiwat dan Satun juga mulai mendapat pembelaan dari penduduk majoriti Thailand. Jika warga wilayah selatan negara itu, termasuk sekian ramai yang berada di Malaysia benar-benar bersatu tentulah tuntutan mereka akan didengar oleh Bangkok.

Sayangnya minda masyarakat di wilayah selatan Thailand masih berada tiga puluh tahun kebelakang berbanding kita di Malaysia. Masih banyak songeh dalam masyarakat. Tiada kesatuan yang benar-benar jelas dapat dilihat dikalangan mereka. Mungkin akibat lama diperintah oleh Bangkok menyebabkan timbulnya gejala ini. Walaupun masyarakat masih mengamalkan tradisi dan budaya Melayu, ramai anak muda yang sudah tidak boleh berkomunikasi dalam bahasa itu.

Berbanding Palestin, Pattani bukanlah boleh dikira kaya. Sebab itu nasib mereka kurang mendapat perhatian dunia. Sebab itu juga saya kira airmata Pattani akan terus tumpah untuk tempoh waktu yang lama!.

No comments:

Post a Comment