02 November 2011

Hujan Di Ulu

Semalam saya seharian di ulu Pahang. Kawasan pendalaman itu sekarang ini giat membangun, terutamanya projek perumahan yang dikendalikan sektor swasta. Ulu Pahang ini bukan macam dulu lagi, sudah ada berbagai kemudahan.

Hujan lebat seharian. Lebat, memang sangat lebat. Begitulah keadaan di Jerantut, sebahagian dari kawasan yang dikenali sebagai ulu Pahang. Bandar itu terletak kira-kira dua jam perjalanan dari Kuala Lumpur, dengan keadaan jalanraya yang agak baik. Dari Kuala Lumpur melalui Lebuhraya Karak, Lebuhraya Pantai Timur dan seterusnya melalui jalan Temerloh - Jerantut memang selesa memandu, apa lagi tidak banyak kenderaan di atas jalan.

Musim begini Pahang memang tidak terkecuali menerima kesan dari hujan lebat di ulu. Khabarnya hujan sudah beberapa hari. Di Temerloh juga hujan tidak henti-henti. Air Sungai Pahang dari Ulu Tembeling akan mengalir ke Jerantut, Temerloh dan seterusnya ke Pekan. Jika hujan lebat seperti semalam berterusan, nampaknya dalam seminggu dua ini banjir akan melanda kawasan berkenaan, apa lagi kalau masa air pasang di kuala Sungai Pahang.

Banjir di Pahang adalah fenomena tahunan. Rakyat negeri itu sudah biasa dengan banjir. Malahan ada penempatan dibuat sejak lama dulu untuk memindahkan mangsa banjir. Mereka ini dipindahkan dari tepi Sungai Pahang ke kawasan baru dan diberikan tanah untuk tempat tinggal. Pada kebiasaannya penempatan begini akan didiami oleh rakyat asal negeri Pahang berbanding tempat lain yang ramai dengan orang berasal dari Kelantan, Kedah dan lain-lain.

Hujan lebat di ulu begini memberi khabar bahawa musim banjir akan tiba. Bersedialah.

No comments:

Post a Comment