23 November 2011

Luka Dikaki, Calar Didahi

Kalau kita jatuh kebiasaannya akan lukalah kaki dan bercalarlah dahi. Kadang-kadang ada yang patah gigi, terseliuh jari. Ada juga yang seluar atau bajunya koyak. Begitulah kesannya kalau kita jatuh tertiarap. Kepala pula akan benjol kalau kita jatuh terlentang. Bahu terkehel.

Itu adalah kesannya jika kita jatuh semasa berjalan, berlari, memanjat pokok atau meranduk anak sungai memancing ikan. Ada yang parah, ada yang melayang nyawanya. Ada yang nasibnya buruk akan menderita untuk masa yang lama akibat jatuh. Ada orang yang tidak merasa apa-apa sewaktu jatuh tetapi lama kemudian mengalami bermacam masaalah ekoran terjatuh seperti slip disc dan sebagainya.

Secara fizikalnya itulah yang terjadi.

Namun kesan lebih tragis berlaku bila kita jatuh dalam perniagaan atau telah hilang kuasa. Kesannya amat terasa, amat hiba. Saudara mara takut hendak ambil peduli. Sahabat handai rakan taulan menjauhkan diri. Orang yang berhutang langsung tidak nampak batang hidung. Para penyokong lari dan pergi menyokong bos baru. Ramai orang sudah masam muka, berbisik-bisik sambil menjeling bila kita lalu.

Tiada siapa lagi yang akan ambil peduli. Kalau adapun hanya saudara terdekat, sahabat sejati, anak dan isteri. Maklumlah duit sudah tidak ada. Maklumlah kuasa sudah berpindah ke tangan orang lain. Maklumlah sudah tidak mampu belanja makan. Kadang-kadang termenung seorang di tepi jalan. Kadang-kadang mundar-mandir tanpa tujuan. Itulah jadinya bila jatuh, bila pokai.

Sebab itu kita kena sentiasa beringat. Ada duit simpanlah sikit-sikit. Jangan suka sangat berbelanja sakan. Jangan suka menunjuk-nunjuk. Jangan takbur, merasa yang kita sahaja yang betul. Jangan boros atau membazir. Bersederhanalah. Berilah zakat. Keluarkan sedekah. Infaqlah. Berdermalah. Bersimpatilah dengan orang yang tidak bernasib baik. Bermanis mukalah. Selalu muhasabah diri. Jangan lupa saudara-mara.

Kalau sudah jatuh, sudah luka, tiada guna segala sesalan. Jangan tunggu sehingga orang tidak peduli baru mahu terhegeh-hegeh mohon simpati. Malulah kalau sudah tiada kuasa baru hendak belajar bersila semula!.

No comments:

Post a Comment