22 November 2011

Kalau Jatuh, Bangunlah Sendiri

Kita semua mempunyai pengalaman yang pelbagai. Pengalaman pahit manis dalam menjalani hidup bukan suatu perkara asing. Suka duka susah senang datang silih berganti. Pahit maung kehidupan adalah perkara biasa. Tiada orang yang akan sentiasa.susah. Begitu juga tiada orang sentiasa senang disepanjang hidupnya.

Kita juga hidup bertetangga, berkawan dan bersahabat. Tetangga kita sebenarnya sudah jadi seperti saudara, darah daging kita. Yang membedakan tetangga dengan keluarga kita ialah tetangga itu sememangnya bukan keluarga kita. Namun begitu oleh kerana dia tetangga kita kadang-kadang dia lebih rapat berbanding saudara mara kita. Tetanggalah yang lebih dahulu tahu susah senang atau sakit pening kita. Dalam sesetengah hal kita lebih selesa berkongsi masaalah dengan tetangga berbanding dengan keluarga kita sendiri.

Begitu juga dengan kawan, sahabat atau teman. Mereka inilah yang selalu mendampingi kita. Mereka jugalah tempat kita meminta pandangan atau mengadu hal. Seorang kawan sudah semestinya mengenali kita. Seorang sahabat pula sewajarnya tahu hati budi kita. Seorang teman juga demikian. Apapun yang kita istilahkan sama ada sebagai kawan, sahabat atau teman yang pastinya dia cukup akrab dengan kita. Dia cukup memahami kita. Dia prihatin tiap apa yang berlaku pada kita.

Namun begitu bila kita jatuh, kita susah, jangan terlalu berharap kepada dokongan kawan, sahabat atau teman. Memang ada sahabat yang boleh diharapkan tetapi jumlahnya tidak ramai. Akhirnya dalam keadaan kita jatuh dan ditimpa musibah, saudara mara jugalah tempat kita sandarkan harapan dan bantuan. Busuk-busuk daging dibasuh dimakan jua. Dan sudah tentu air dicincang tidak akan putus. Masih belum terlalu lambat untuk kita kembali akrab dengan keluarga!.

Dalam keadaan tertentu jika kita jatuh maka janganlah diharap bantuan atau pertolongan siapa juga. Jika jatuh, bangunlah sendiri. Itu saja.

No comments:

Post a Comment