10 November 2011

Airmata Pattani

Di Bangkok ada sekelompok orang Islam asal Pattani menghuni beberapa buah kampong. Mereka mendiami kampong-kampong ini yang didirikan di tebing sungai yang dahulunya digali oleh nenek moyang mereka menggunakan khudrat dan airmata. Sungai ini dikorek menggunakan tenaga fizikal karena pada masa itu tiada jentera moden untuk digunakan.

Itulah dia sungai atau terusan yang berselirat di kota Bangkok sekarang dan dikenali sebagai 'Sungai Airmata' dikalangan generasi Pattani di ibunegara Thailand itu. Terusan yang dicangkul dan digali itu sekarang dikenali diseluruh dunia sebagai Khlong Saen Saeb, sering menjadi lokasi penggambaran filem antarabangsa. Bagaimana terusan itu dibina telah menjadi khazanah sejarah zaman berzaman. Disinilah bersemadinya ramai tawanan perang Pattani, sebahagiannya adalah saudara mara dan abang-abang kepada aruah bapa kepada ibu saya!.

Dan terusan itu jugalah kini menjadi laluan banjir yang menenggelamkan Bangkok sejak dua bulan lalu. Airmata keluarga sebelah ibu saya sekarang bertukar menjadi airmata generasi moden Thailand. Banjir merenggut kehidupan di kota hiburan itu. Banjir seakan mahu membasuh luka zaman berzaman. Kisah lama telah semakin dilupakan oleh generasi Melayu Islam yang menghuni di sepanjang Sungai Airmata itu. Toleransi masyarakat Thai moden juga banyak membantu assimilasi masyarakat Melayu kedalam masyarakat umum Thailand. Derita akibat banjir sekarang ini ditanggung bersama oleh masyarakat Islam dan bukan Islam.

Demikianlah lumrah dunia. Hari ini airmata kita sedangkan semalam adalah airmata orang lain. Airmata tidak pernah kering dari dunia kehidupan. Airmata hanyalah pengubat lara kita yang bernama manusia. Airmata cuma penampung segala keperitan. Airmata tidak boleh berbuat apa-apa. Airmata hanyalah airmata.

Sesungguhnya kita amat bersimpati dengan malapetaka yang melanda Bangkok. Bandaraya itu tidak pernah menjangka akan ditimpa musibah sedemikian rupa. Bandaraya itu seakan tidak bersedia menghadapi banjir berskala besar dan untuk tempoh yang belum dapat dipastikan. Sudah lama Bangkok hanyut dengan 'syurga dunia' dan segala macam kegiatan yang merimaskan sesetengah orang. Banjir ini menghentikan buat sementara waktu segala kegiatan itu.

Perang Aceh melawan Belanda dan sesudah itu menentang Indonesia mengambil masa  cukup lama. Perang yang memakan korban cukup besar itu hanya tamat sesudah Aceh dilanda tsunami. Perjanjian menamatkan perang antara pemerintah pusat di Jakarta dengan Gerakan Aceh Merdeka telah melahirkan wilayah autonomi Aceh sepertimana yang ada hari ini.

Perjuangan anak watan Pattani menentang Bangkok juga sudah cukup lama. Ianya memakan korban harta dan nyawa yang bukan sedikit. Orang Pattani bertebaran diseluruh dunia khususnya di Malaysia, Indonesia dan Arab Saudi. Perjuangan itu tidak pernah berhenti walaupun generasi silih berganti. Pergolakan di selatan Thailand yang penuh airmata duka itu nampaknya tidak akan mudah tamat. Tembak menembak khususnya di daerah Pattani dan kematian demi kematian dari wilayah itu sering menjadi tajuk berita antarabangsa.

Adakah banjir besar yang mengepung Bangkok sekarang memungkinkan lahirnya berita gembira untuk rakyat wilayah Pattani?. Ramai orang menunggunya dengan penuh debar.

1 comment: